Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre hjemmesiden. Det sker dog først, når du klikker videre til næste side. Læs mere om cookies. Du kan også vælge at sige nej tak til cookies.

Kampagne for opkvalificering inden for mangelområder

I efteråret 2017 sætter Jobservice Danmark sammen med landets jobcentre fokus på opkvalificering af ledige til konkrete jobfunktioner i brancher, hvor der er mangel på arbejdskraft. Kampagnen ”Brug Jopkvalificering” har til formål at gøre det lettere at opkvalificere ledige til mangelområder.

Der er stor interesse fra virksomheder til kampagnen om Jopkvalificering

Kampagnen ”Brug Jopkvalificering” er igangsat og tilrettelagt af STAR i samarbejde med Wanek & Myrner, som bistår med udarbejdelse af kampagnemateriale og booking af jobcentrenes møder med virksomheder.

Formålet med kampagnen er at øge virksomhedernes kendskab til og brug af både puljen til opkvalificering inden for mangelområder og den eksisterende ordning om opkvalificeringsjob ved ordinære ansættelser.

Kampagnen fortsætter indtil udgangen af 2017 og skal gøre det lettere for virksomheder at få opkvalificeret ledige til jobfunktioner, hvor der mangler arbejdskraft. I løbet af kampagnen vil mellem 10.000 og 20.000 virksomheder blive kontaktet af jobcentrene og blive præsenteret for mulighederne for opkvalificering. Konkret skal kampagnen resultere i mere end 2.000 virksomhedsbesøg samt udsendelse af informationsmateriale og remindermail til 6.000 virksomheder.

Virksomhederne takker ja til at blive klogere på mulighederne for opkvalificering. Aktuelt har flere end 1550 virksomheder allerede ønsket et møde om "Jopkvalificeringsmulighederne" med en konsulent fra et af de 54 deltagende jobcentre.

Få de bedste kort på hånden

Det er nu lettere at opkvalificere ledige til konkrete jobfunktioner, hvor din virksomhed mangler arbejdskraft. Vil du som virksomhed høre mere om mulighederne og få de bedste kort på hånden for opkvalificering før og efter ansættelse af nye medarbejdere, kan du kontakte dit lokale jobcenter eller ringe til Jobservice Danmark på 72 200 350.

Pulje til opkvalificering af ledige inden for mangelområder

Kampagnen ”Brug Jopkvalificering” udspringer af trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark. I trepartsaftalen er det aftalt, at der afsættes en pulje på i alt 37 mio. kr. til at udvide mulighederne for opkvalificering af ledige inden for stillingsbetegnelser med rekrutteringsudfordringer. Puljen udmøntes via tilsagn til kommunerne i perioden 2017-2019. Tilsagnet kan anvendes til opkvalificering af ledige med et konkret job inden for et mangelområde i udsigt. Det kunne fx være som tømrer, programmør, systemudvikler eller kok.

Læs mere om kampagnen "Jopkvalificering" og se kampagnemateriale

Sidst opdateret 17. nov 2017

Følg med på Jobservice Danmarks LinkedIn

Linkedin-logo

Hold dig opdateret om virksomhedsservice, gode metoder og modeller, tal og viden, historier fra virksomheder, gode eksempler fra jobcentre og meget mere på Jobservice Danmarks LinkedIn. Samtidig plejer du dit professionelle netværk.

Besøg Jobservice Danmark på LinkedIn (nyt vindue)