Opdateret: 16-02-23
Jobcenteret kan ændre personens ønskede samtaleform til fysisk fremmøde, hvis jobcenteret vurderer, at den valgte form ikke bidrager positivt til borgerens mulighed for job og uddannelse. Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor der skal igangsættes længerevarende uddannelses- eller aktiveringsforløb. Det kan også være i tilfælde, hvor der er tvivl om personens rådighed.
Jobcenteret kan ændre personens ønskede samtaleform til fysisk fremmøde, hvis jobcenteret vurderer, at den valgte form ikke bidrager positivt til borgerens mulighed for job og uddannelse. Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor der skal igangsættes længerevarende uddannelses- eller aktiveringsforløb. Det kan også være i tilfælde, hvor der er tvivl om personens rådighed.
For så vidt angår opfølgningssamtaler for sygemeldte, kan kommunen ændre personens ønskede samtaleform, hvis kommunen vurderer, at der er behov for det. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis kommunen vurderer, at der er behov for personligt fremmøde for, at kommunen og den sygemeldte i dialog kan planlægge den videre opfølgning. Det vil også kunne være i tilfælde, hvor der er tale om en sygemeldt med komplekse problemstillinger, eller hvis der er tvivl om personens uarbejdsdygtighed.
24-02-22
Den beslutning jobcentret træffer i disse tilfælde på baggrund af en konkret vurdering er begrænset til at omhandle en samtales form og træffes for at kunne lette den faktiske gennemførelse af myndighedens opgaver efter lovgivningen.
Jobcentrets beslutning om at ændre samtaleformen har ikke i sig selv en særlig indgribende karakter eller væsentlig personlig betydning set i forhold til formålet om, at jobcentret skal have et godt og reelt indblik i forhold af betydning for planlægning og drøftelse af den videre indsats med borgeren.
Jobcentrets omgørelse anses derfor ikke for at være en forvaltningsafgørelse.