Guide i god virksomhedsservice
STAR har udarbejdet Guide i god virksomhedsservice, som kan vejlede og inspirere ledere og medarbejdere i landets jobcentre til at arbejde strategisk, vidensbaseret og systematisk med rekruttering
En kerneopgave i jobcentrene er at sikre, at virksomheder får den arbejdskraft de har behov for, og at virksomheder og jobsøgere matches på den hurtigste og mest effektive måde. Rekruttering og match er centrale omdrejningspunkter for jobcentrenes virksomhedsservice, og jobcentrene kan gøre brug af forskellige værktøjer til at hjælpe virksomheder med at få den arbejdskraft de har brug for, herunder:
- vejledning
- jobformidling
- henvisning
For at sikre virksomhederne den bedst mulige service fra jobcentrene anbefaler STAR, at jobcentrene benytter redskabet ”jobformidling”, som fundament i servicering af virksomheder, der mangler arbejdskraft. I denne guide fokuseres der derfor på redskabet ”jobformidling”, men jobcentrenes brug af ”henvisninger” beskrives også i guiden.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) ønsker med denne guide at vejlede og inspirere ledere og medarbejdere i landets jobcentre til at arbejde strategisk, vidensbaseret og systematisk med rekruttering.
Guiden kan bruges til, at:
- Inspirere kommunerne i tilrettelæggelsen og udviklingen af den kommunale virksomhedsservice
- Understøtte en videns- og databaseret udmøntning af den kommunale virksomhedsservice
- Udvikle relevant IT-understøttelse af kommunernes virksomhedsservice
- Identificere centrale fokusområder for monitorering og opfølgning
Guide i god virksomhedsservice (pdf) (nyt vindue)
Bilag til guide i god virksomhedsservice (pdf) (nyt vindue)