Spring over hovedmenu
Spring over venstremenu

Nyhedsbrev fra Specialfunktionen Job & Handicap februar 2021

12-02-2021

I denne udgave af Specialfunktionens nyhedsbrev kan du bl.a. læse om samt tilmelde dig SJHs webinar om de handicapkompenserende ordninger, som gennemføres i marts 2021.

Webinar (grundkursus) i 1. halvår af 2021 åben for tilmelding

Specialfunktionen Job og Handicap afholder et webinar om de handicapkompenserende ordninger 9. marts 2021.

Webinaret er fra kl. 9-15 og indeholder:

  • Viden om de handicapkompenserende ordninger; personlig assistance, Isbryderordningen, mentorordningen, hjælpemidler og fortrinsadgang
  • Viden om autisme og ADHD i relation til beskæftigelse.

Webinaret er åbent for alle, men er særligt relevant for jobcentermedarbejdere, som skal have et grundlæggende kendskab til de handicapkompenserende ordninger, fx i forbindelse med bevillingskompetence, sagsbehandling eller i forbindelse med virksomhedsservice. Webinaret foregår i Skype for Business og det er gratis at deltage.

Læs mere om webinaret og tilmeld dig via nedenstående link.

Samarbejdswebinarer mellem SJH og Socialstyrelsen om Hjælpemiddelbasen: stor succes gentages i 2021

Specialfunktion Job & Handicap og Socialstyrelsen afholdt i november-december 2020 en række webinarer om Hjælpemiddelbasen for jobcentrenes nøglepersoner på handicapområdet samt jobcentermedarbejdere, der arbejder med hjælpemidler. 

På webinarerne blev Hjælpemiddelbasen introduceret som værktøj til at finde oplysninger om hjælpemidler til borgere med funktionsnedsættelse. 

Hjælpemiddelbasen indeholder oplysninger om hjælpemidler og forhandlere af hjælpemidler på det danske marked og kan anvendes som opslagsværk til at finde lister over et stort antal produkttyper fx lamper, arbejdsstole, ramper, håndværktøj og it-udstyr. Alle produktlister kan filtreres på egenskaber, hvilket gør det muligt at finde konkrete produkter til konkrete personer og sammenhænge.

Foruden produktlister indeholder Hjælpemiddelbasen 14 målgruppeindgange. Disse giver eksempler på hvilke hjælpemidler, der kan være relevante for personer med fx gigt, erhvervet hjerneskade eller ADHD. Desuden indeholder databasen 43 guides, som gennemgår udvalget og anvendelsesmuligheder for forskellige produkttyper fx arbejdsstole, kalendere og tidsplaner, læse- og skriveteknologi. Hjælpemiddelbasen indeholder også en oversigt over principafgørelser på hjælpemiddelområdet, hvilket kan lette arbejdet med at afdække bevillingsmæssige spørgsmål. Endelig har Hjælpemiddelbasen et åbent Forum, hvor mere end 5000 medlemmer udveksler viden og erfaringer på hjælpemiddelområdet.

Besøg Hjælpemiddelbasen.

Har du spørgsmål vedrørende Hjælpemiddelbasen er du velkommen til at skrive til hmi-basen@socialstyrelsen.dk

 Specialfunktionen Job & Handicap og Socialstyrelsen forventer at afholde lignende webinarer i løbet af efteråret 2021.