Spring til hovedindhold

Opslag: Indsats for ordblinde og læse- og skrivesvage

Ansøgningsfrist 05-09-2024

Formålet med puljen er at fastholde beskæftigede personer med ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneudfordringer på arbejdsmarkedet samt at hjælpe ledige personer med ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneudfordringer tættere på arbejdsmarkedet. Der er afsat 10,1 mio. kr. til puljen på finanslovens § 17.46.30.40

Alt for mange danskere har udfordringer med deres basale færdigheder. Basic Skills Survey (BSS) undersøgelse fra 2022 anslår, at ca. 460.000 voksne mellem 16-65 år har mindre gode læsefærdigheder. Det gælder eksempelvis for personer, som lider af ordblindhed. Tilsvarende vurderes ca. 406.000 at have mindre gode regnefærdigheder. Det kan være et benspænd for lediges muligheder for at opnå beskæftigelse eller opkvalificering samt for beskæftigedes muligheder for fastholdelse og efteruddannelse.

Alligevel deltager kun få beskæftigede og ledige i kurser, der skal styrke deres basale færdigheder. Det kan blandt andet skyldes manglende kendskab til eget behov for at få løftet ens basale færdigheder, eller at den ledige eller beskæftigede ikke kan se værdien i et forløb frem for fx at finde et job. Den gode indsats for at forbedre ledige og beskæftigedes basale færdigheder ligger derfor i det opsøgende arbejde, hvor målgruppen spottes, vejlededes og motiveres til en læse-, skrive-, regne- eller ordblindetest. Den omfatter dog også evnen til at nedbryde eventuelle fordomme og tabuer, målgruppen og dennes omgivelser knytter til ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneudfordringer, og som i sidste ende hindrer målgruppen i at påbegynde et opkvalificeringsforløb.

Det er med Finanslovsaftalen for 2024 aftalt at oprette en ansøgningspulje på 10,4 mio. kr. Formålet med puljen er at støtte initiativer, som fastholder beskæftigede personer med ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneudfordringer på arbejdsmarkedet samt at hjælpe ledige personer med ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneudfordringer tættere på arbejdsmarkedet.

Med puljen kan de aktører, der arbejder med målgruppen, få støtte til en indsats, som spotter og motiverer ledige og beskæftigede til at påbegynde relevante kurser og som fastholder dem undervejs til at gennemføre et løft af deres basale kompetencer.

Indsatsen skal trække på erfaringer fra tidligere initiativer om læse-, skrive- og regnefærdigheder og koordineres med evt. igangværende projekter på området.

Målgruppe

Den primære målgruppe for puljen er ledige og beskæftigede med ordblindhed og/eller læse-, skrive og regneudfordringer.

Den sekundære målgruppe er ansatte, der har til opgave at spotte og efterfølgende motivere den primære målgruppe til en test af basale færdigheder og et læse-, skrive-, regne- eller ordblindekursus, hvis testen viser et behov.

Formålet med puljen

Formålet med puljen er at fastholde beskæftigede personer med ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneudfordringer på arbejdsmarkedet samt at hjælpe ledige personer med ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneudfordringer tættere på arbejdsmarkedet.

Ansøgerkreds

Puljen kan søges af kommuner, private og offentlige virksomheder, a-kasser, faglige organisationer, uddannelsesinstitutioner og brancheorganisationer. Aktører inden for ansøgerkredsen skal gå sammen minimum to aktører om én ansøgning. Det vil sige, at der skal samarbejdes om indsatsen mellem to eller flere aktører i ansøgerkredsen. Det vil være den aktør, som indsender ansøgningen, der bliver tilskudsansvarlig.

Projektperiode

Den 1. oktober 2024 – 1. oktober 2026

Projektets indsatsmodel

Ansøger skal opstille en indsatsmodel, som har til formål at implementere de fire kernelementer. I ansøgningen skal indgå følgende:

  • Hvordan projektet vil spotte og motivere personer i målgruppen således, at de påbegynder et uddannelsesforløb med fokus på at løfte basale læse-, skrive- og regnekompetencer.
  • En vurdering af, hvordan indsatsen adskiller sig fra tidligere lignende indsatser, som projektansøgerne har udført. Ansøgere skal vurdere, hvilke elementer i tidligere indsatser der fungerede godt, og hvilke der fungerede skidt.
  • Nedsættelsen af en lokal styregruppe, der følger projektet gennem hele projektperioden. Styregruppen skal sammensættes, så der er repræsentanter fra samarbejdspartnere og andre relevante aktører.
  • Hvordan løbende eventuelle konjunkturændringer på arbejdsmarkedet kan imødekommes i løbet af projektperioden.
  • Et klart og forpligtende samarbejde med relevante aktører f.eks. jobcentre, uddannelsesinstitutioner, virksomheder, faglige organisationer mv.
  • En tydelig ledelsesmæssig forankring af projektet i forhold til at koordinere projektets aktiviteter samt sikre, at projektets aktiviteter forankres og lever videre efter projektperioden.
  • Hvordan projektet vil følge op på sine målsætninger og internt evaluere resultaterne ved projektafslutning.

Projekterne kan gøre brug af en vedlagt forandringsteori, der anskueliggør, hvordan projektets forskellige aktiviteter bidrager til at opnå succeskriterierne (se STARs skabelon herunder).

Projektets kerneelementer

Projekterne skal have fokus på følgende kernelementer:

  • At opspore ledige og beskæftigede i målgruppen.
  • At motivere personer i målgruppen til at få hjælp til at styrke deres basale færdigheder.
  • At opbygge viden og kompetencer blandt relevante medarbejdere ift. at opspore, vejlede og motivere ledige og beskæftigede med ordblindhed og/eller læse-, skrive-, og regneudfordringer til et løft af basale færdigheder.
  • At sprede erfaringer fra projektet til øvrige virksomheder, kommuner og a-kasser (løbende og omkring projektets afslutning).

Indsatsen forventes desuden at bygge videre på centrale erfaringer fra tidligere og igangværende projekter.

Projektets succeskriterier

Ansøgere skal angive projektets måltal på baggrund af følgende kriterier:

  • Antallet af personer i målgruppen, der opspores/spottes for behov for løft af basale færdigheder.
  • Antallet af personer i målgruppen, der deltager i læse-, skrive-, regnetest.
  • Antallet af personer i målgruppen, der deltager i læse-, skrive- og regnekurser eller ordblindekurser.

Kriterier for tildeling af tilskud

For at komme i betragtning til tilskud skal ansøger vedlægge en samarbejdsaftale med en eller flere relevante aktører.

I vurderingen af ansøgningerne vil der blive lagt vægt på følgende:

  • At der er opstillet ambitiøse og realistiske måltal for indsatsen, herunder antallet af ledige og/eller beskæftigede, der får igangsat et løft samt, hvordan eventuelle konjunkturændringer mv. kunne tænkes at påvirke projektaktivitet i perioden.
  • At det er klart beskrevet, hvordan og i hvilken grad de oplistede kernelementer vil blive implementeret.
  • Ansøgers beskrivelse af egne tidligere indsatser og barrierer i den indsats.
  • At ansøger anskueliggør, hvordan de planlægger at udføre indsatsen.
  • At der er et tydeligt fokus på kompetenceopbygning blandt medarbejdere, der beskæftiger sig med læse-, skrive- og regnesvage.
  • At der vil blive arbejdet med ambitiøse og realiserbare indsatser, der tager afsæt i tidligere erfaringer fra lignende indsatser og projekter.
  • At ansøger viser, hvordan de vil forankre indsatsen efter projektperiodens udløb.
  • At projektet prioriteres ledelsesmæssigt.
  • En rimelig balance mellem projektets aktiviteter, omfang og det ansøgte beløb.

Forpligtelser ved deltagelse

Ved deltagelse i projektet forpligter tilskudsmodtager sig til at efterleve Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings retningslinjer vedrørende ansvar for databehandling, som findes på www.star.dk.

Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet.

Dokumentation og evaluering

Efter projektets afslutning skal der indsendes en slutrapport sammen med et regnskab for hele projektperioden. Slutrapporten skal udgøre den interne evaluering af projektet. Der kan ikke anvendes tilskudsmidler til gennemførelse af en ekstern evaluering ved projektafslutning.

Projektet skal ved projektafslutning selv følge op på og evaluere projektets kerneelementer samt succeskriterier. Det er vigtigt, at projektet ved projektstart har fastlagt en model for, hvordan det vil følge op på målsætninger undervejs i projektperioden.

Tilskudsberettigede udgifter

Der kan søges om tilskud til følgende udgiftsposter:

  • Kompetenceudvikling af medarbejdere, der arbejder med målgruppen.
  • Information og kampagner.
  • Løn til frikøb eller ansættelse af medarbejdere.
  • Transportudgifter for medarbejdere fx i forbindelse med kørselsudgifter forbundet med puljen.
  • Intern evaluering/opfølgning.
  • Revision.
  • Kursusaktivitet.

Der skal opstilles et samlet budget for hele perioden.

Udgifterne skal være rimelige og velbegrundede med afsæt i en konkret vurdering af, hvad der kræves for at implementere indsatsen.

Styrelsens budgetskabelon skal anvendes, og budgettet skal indeholde fyldestgørende noter til budgetposterne. I budgetskabelonen fremgår det, hvordan budgettet udfyldes korrekt med noter. Se evt. guide til budgetlægning på nedenstående side.

Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet

Lønniveauet skal som udgangspunkt svare til løn for sammenligneligt arbejde inden for staten. Et overblik over gennemsnitslønninger i staten fordelt på funktioner findes på nedenstående side:

Lønoverblik til lønforhandlinger i staten

Krav om afrapportering

Der stilles krav om indsendelse af halvårlige statusrapporter, som skal indsendes forud for udbetaling af tilskud.

Efter projektets afslutning skal der indsendes en slutrapport (selv-evaluering) sammen med et regnskab for hele projektperioden.

Skabeloner for status- og slutrapporter kan hentes på siden

Vejledninger-retningslinjer-og-skabeloner

Krav til regnskab

Der stilles krav om indsendelse af halvårlige delregnskaber forud for udbetaling af tilskud samt et endeligt regnskab for hele projektperioden senest tre måneder efter projektperiodens afslutning.

Afhængig af tilskuddets størrelse skal det endelige regnskab enten være revisorpåtegnet regnskab (ved tilskud på over 1.000.000 kr. (offentlig ansøger) / 250.000 kr. (privat ansøger) eller ledelsespåtegnet (ved tilskud under 1.000.000 kr. (offentlig ansøger) / 250.000 kr. (privat ansøger).

Regnskabet skal modsvares af udgiftsposterne i det godkendte budget. Nedenstående budget- og regnskabsskabelon skal anvendes ved indsendelse af regnskaber.

Frister for indsendelse af regnskaber vil fremgå af tilsagnsbrevene.

Udbetaling

Tilskuddet vil blive udbetalt bagudrettet på baggrund af de indsendte regnskaber.

Ansøgningsfrist og praktiske oplysninger

Ansøgninger skal sendes til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering via styrelsens Tilskudsportal senest torsdag den 5. september 2024, kl. 12.00. Ansøgninger der sendes efter dette tidspunkt, vil blive afvist.

Tilskudsportalen til puljeansøgninger

Der kan forventes svar på ansøgningen ultimo oktober 2024.

Spørgsmål kan stilles til Christina Barner Madsen pr. e-mail cbm@star.dk 

Ved indsendelse af ansøgninger skal følgende skabeloner anvendes:

Ansøgningsskema (Word)

Budgetskema (Excel)

Spørgsmål og svar

Spørgsmål og svar til puljen, hvor puljens indhold uddybes/specificeres vil blive offentliggjort på denne side.

Sidst opdateret: 10-10-2024