-
08-01-2025
Nej, det er kun civilsamfundsorganisationer, der kan søge puljen.
-
08-01-2025
Nej, det er kun civilsamfundsorganisationer, der kan være ansøgere, men civilsamfundsorganisationen skal/kan i forbindelse med puljen samarbejde med kommuner, og på den måde vil kommuner blive inddraget.
Der kan godt som en del af projektet, der ansøges til, være indgået aftale om samarbejder med en række kommuner, men kommunerne kan ikke være (med-)ansøger til puljen.
Flere civilsamfundsorganisationer kan gå sammen om en ansøgning, f.eks. for på den måde at øge deres samlede kapacitet og/eller at kunne dække geografisk bredere som formaliserede samarbejder.
Der kan dog kun være en organisation, der formelt ansøger og er økonomisk ansvarlig. Det vil sige, at tilsagn om tilskud afgives til en juridisk/økonomisk enhed (cvr nummer), der på samarbejdets vegne ansøger og modtager tilskuddet. Det vil typisk være det cvr-nummer, der uploader ansøgningen på STAR’s tilskudsportal, der også står for forvaltning af tilskuddet og formelt er ansvarlig for at indsende afrapporteringer og regnskaber til STAR.
-
08-01-2025
Nej, det er ikke forventningen, at følgeordningerne er klar, når fritidstillægget får virkning den 1. juli 2025.
Ansøgningerne skal indeholde en plan over udrulningen af følgeordninger. Endvidere forventes det, at organisationerne, der udvælges, igangsætter implementering ifølge planen straks efter at have modtaget tilsagn, herunder fx kontakter/opstarter samarbejder med relevante kommuner.
Tilsagn forventes givet senest medio april 2025.
-
05-02-2025
Det fremgår af puljeopslaget at puljen kan søges af civilsamfundsorganisationer, der organiserer frivillighedsbaserede indsatser. Civilsamfundsorganisationer forstås således i denne pulje bredt som foreninger og organisationer, der opererer i civilsamfundet ud fra et ikke-kommercielt og ikke-offentligt (NGO) grundlag og med projekter og aktiviteter som udgøres af frivillige.
-
05-02-2025
Puljen er relevant for begge, og f.eks. i et samarbejde, hvor landsforeningen søger puljen og implementerer følgeordningerne gennem et samarbejde med et antal af dens lokalforeninger. Lokalforeningen kan godt ansøge, men geografisk rækkevidde og antallet af kommuner, der dækkes, vægtes i ansøgningerne. Så en lokalforening kan f.eks. også gå sammen med lands-/hovedorganisationen om et bredere projekt.
-
05-02-2025
Hvis den ansøgende aktør er forankret som civilsamfundsorganisation, så ja.
-
05-02-2025
Hvis den ansøgende aktør er forankret som civilsamfundsorganisation, så ja.
-
05-02-2025
Det er ikke en forudsætning for at søge puljen, at der er indgået samarbejdsaftaler med jobcenteret og beskæftigelsesforvaltningen.
Ansøgningen skal som minimum indeholde en plan over kommuner og samarbejder, som projektet dækker over i projektperioden.
Samarbejde med kommuner, og særligt med beskæftigelsesforvaltninger/jobcentre handler om kommunikation til forældre og at kommunen kan henvise forældrene til relevante følgeordninger, og er en central del i at målrette følgeordningerne mod børn og unge med fritidstillæg, som beskrevet under i målgruppe i puljeopslaget (jf. også uddybning i bilaget om kerneelementer i puljeopslaget).
-
05-02-2025
Der er ikke krav om at et bestemt antal kommuner dækkes i en ansøgning. Geografisk rækkevidde og antallet af kommuner, der dækkes, vægtes i ansøgningerne, og puljens overordnede succeskriterier er bl.a. at følgeordningen/følgeordningerne dækker geografisk bredt og at så mange børn og unge som muligt hjælpes i gang med fritidsaktiviteter.
-
05-02-2025
Begge dele er muligt, men puljen er struktureret til, at projektet kan løbe i en 4-årig periode og med en ny ansøgningsrunde hvert fjerde år.
Spørgsmål og svar vedrørende ansøgerkreds
Styrelsen modtager løbende spørgsmål om pulje til følgeordninger til børns deltagelse i fritidsaktiviteter. Spørgsmål og svarene er derfor publiceret på denne side.