-
27-04-2021
Målinger af kommunernes opfyldelse af fokusmålene opdateres månedligt på Jobindsats.dk, herunder også i jobcenterindbliksrapporter. Tallene for en given måned offentliggøres ca. 2 måneder efter månedens afslutning. Det betyder eksempelvis, at tal for januar vil blive offentliggjort ultimo marts måned.
Målingerne og jobcenterindbliksrapporten kan anvendes af kommunerne til løbende at følge op på beskæftigelsesindsatsen.
-
20-12-2019
En kalendermåned er perioden fra den første til den sidste dag i en måned, fx 1. - 28. februar eller 1.- 31. december. Afbrydelsen af et ydelsesforløb sker således kun, hvis alle dage i en kalendermåned som beskrevet ovenfor har været uden den pågældende ydelse.
-
28-03-2023
I fokusmålingerne til skærpet tilsyn indgår udelukkende personer, som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven.
-
16-01-2020
Hovedreglen er, at personens ydelsesvarighed måles på samme ydelse, dvs. at ydelsesskift fra en ydelse til en anden resulterer i, at forløbet på den gamle ydelse afbrydes, og forløbet på den nye ydelse påbegyndes.
Bemærk, at ydelsesvarigheden for a-dagpenge måles i sammenlagt ledighed, hvor der kan være større tidsmæssige huller.
At ydelsesvarigheden for sygedagpenge tælles fra start til slutdato.
at de øvrige kommunale ydelser tælles i sammenhængende ledighed (dvs. en kalendermåned uden den pågældende ydelse afbryder forløbet).Undtagelsen er, at integrations-/overgangsydelsesmodtageres ydelsesforløb ikke afbrydes, men fortsætter når de umiddelbart (dvs. at der ikke går en kalendermåned uden ydelse mellem ydelsesskiftet) efter ophør på integrations-/overgangsydelse overgår til uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
-
28-03-2023
På tværs af ydelser betyder, at man ved opgørelse af fokusmål kigger på alle kommunens ledige borgere - på tværs af de ydelser de på det givne tidspunkt måtte være på.
Bemærk, at fokusmål opgøres som et gennemsnit over 12 måneder.
En måling af andelen over 12 måneder sikrer, at kommunerne ved små udsving ikke kommer i skærpet tilsyn, så længe de i gennemsnit over de seneste 12 måneder lever op til fokusmålet. Målingen giver dermed incitament til at levere en stabil og kontinuerlig indsats. Grænseværdien i de to fokusmål er fastsat til henholdsvis 20 pct. og 30 pct., da der bl.a. tages højde for fritagelser fra samtaler og aktive tilbud, sygdom og andre gyldige grunde til fravær.
-
28-03-2023
Det er tilbud inden for kapitel 11-14 i LAB-loven, som tæller med i opgørelsen af fokusmål. Dvs. løntilskud, virksomhedspraktik, nytteindsats og vejledning og opkvalificering. Dog tæller øvrig vejledning og opkvalificering, jf. lovens § 91, kun med, hvis det drejer sig om en modtager af uddannelseshjælp eller en overgangsydelsesmodtager under 30 år, som er uden for introduktionsprogrammet efter integrationsloven.
-
10-02-2020
Personer, som har været fritaget i mere end 50 % af måleperioden (op til de seneste 12 måneder af ydelsesforløbet) indgår ikke i målingen, men personer, som har været fritaget mindre end 50 % af perioden skal have 4 samtaler og 1 aktivt tilbud.
-
10-02-2020
Førtidspensionister indgår ikke i resultat- eller indsatsmålingerne for skærpet tilsyn.
-
27-04-2021
Det er korrekt, at der ikke er et krav om et aktivt tilbud inden for de første 6 måneder for personer i jobafklaringsforløb eller ressourceforløb.Med forenklingen af beskæftigelsesindsatsen er det dog besluttet at skærpe fokus på de kommuner, der ikke lever op til intentionerne i forenklingen, men efterlader borgere passive uden indsats og kontakt med jobcenteret i længere perioder.
Derfor vedrører minimumskravene i fokusmålene for det skærpede tilsyn også personer, som modtager ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller jobafklaringsforløb. Det skal dog bemærkes, at kommuner i udgangspunktet ikke omfattes af skærpet tilsyn på baggrund af indsatsen over for en enkelt målgruppe, men på baggrund af den samlede indsats overfor alle målgrupper.
I 2021 og 2022 er der fastsat midlertidige regler for skærpet tilsyn.
-
10-02-2020
Personer, som har været fritaget i mere end 50 % af måleperioden de seneste 12 måneder af ydelsesforløbet angives som et særskilt antal i målingen. Disse personer er endvidere taget ud af den population, som der beregnes afholdte samtaler/tilbud for.
Ydermere vil fritagelsesforholdet ”Opfølgning uden kontakt” fungere som en ”død” periode i forbindelse med afholdelse af samtaler, hvor hverken ydelsesanciennitet eller indsats optælles.
-
03-04-2020
Ja, man kan være fritaget fra såvel kontaktforløbet som for aktivering. Det er korrekt, at den nævnte fritagelse ”Sygdom og/eller helbred forværres ved aktivering” er et eksempel på dette.
-
03-04-2020
Personer, som har været fritaget i mere end 50 pct. af måleperioden de seneste 12 måneder af ydelsesforløb, indgår ikke i opgørelsen af personer med færre end 4 samtaler og 1 tilbud.
Personer, som har været fritaget i mindre end 50 pct. af perioden, skal have 4 samtaler og 1 aktivt tilbud.
-
03-04-2020
Det følger af reglerne, jf. Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats § 40, nr. 7, at personer, der deltager i en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU), er undtaget fra det individuelle kontaktforløb.
Den unge skal dermed deltage i STU-uddannelsen for at være omfattet af fritagelsesforholdet ”STU” og kan ikke registreres som fritaget før STU- uddannelsen påbegyndes.
Der kan henvises til Vejledninger til fravær og fritagelser inklusive sygefravær for alle målgrupper
-
03-04-2020
Personer i den midlertidige arbejdsfordelingsordning indført ifm. COVID-19 indgår ikke i populationen i fokusmålingerne.
Selvom personer omfattet af den midlertidige arbejdsfordeling modtager en dagpengeydelse, bliver de ikke indplaceret som a-dagpengemodtagere, ligesom de under perioden med arbejdsfordeling hverken har pligt til at deltage i samtaler og tilbud eller forbruger af dagpengeretten.
-
29-03-2023
Der er ingen ændringer vedrørende ØVO til modtagere af uddannelseshjælp og overgangsydelsesmodtagere under 30 år og uden for introduktionsprogrammet. ØVO-tilbud til disse grupper indgår fortsat i opgørelsen af fokusmålet.
For øvrige målgrupper medregnes ØVO for de perioder før 22. marts 2023, der indgår i opgørelsen af den gennemsnitlige indsats i de seneste 12 måneder. Igangsatte ØVO-tilbud, som ikke er afsluttet den 22. marts 2023, medregnes til og med, at tilbuddet afsluttes. ØVO, der igangsættes den 23. marts 2023 eller senere, medregnes ikke.
-
29-03-2023
Hvis ØVO-tilbuddet er påbegyndt, mens personen modtog uddannelseshjælp (eller overgangsydelse uden for introduktionsprogrammet), tæller det med i fokusmålingen indtil tilbuddet afsluttes, selvom personen under ØVO-tilbudsforløbet skifter ydelse til fx kontanthjælp.
-
29-03-2023
Timetallet på 100 timers ordinær beskæftigelse lægges til grund ved den samlede årlige opgørelse af beskæftigelsesindsatsen for 2023.
De månedlige opgørelser på Jobindsats.dk tilpasses, så den hidtil gældende grænse på 225 ordinære løntimer i de seneste 12 måneder af ydelsesforløbet anvendes til og med februar måned 2023.
Fra og med opgørelsen for marts måned 2023 ændres grænsen til 100 ordinære løntimer i de seneste 12 måneder, uanset om nogle eller alle løntimer har været i den del af ydelsesforløbet, som ligger før marts 2023.
-
29-03-2023
Fra og med den 22. marts 2023 tæller første jobsamtale som udgangspunkt kun med i opgørelsen af fokusmålet, hvis den afholdes ved personligt fremmøde. Har kommunen som forsøgskommune hjemmel til at afholde alle jobsamtaler digitalt eller telefonisk, tælles første samtale dog også med, selv om den ikke er afholdt ved personligt fremmøde, men telefonisk eller ved digitalt fremmøde i forsøgsperioden.
Alle efterfølgende jobsamtaler tæller med, hvis de er afholdt ved personligt fremmøde, digitalt fremmøde eller telefonisk.
Sygeopfølgningssamtaler med sygedagpengemodtagere tæller med, uanset om
samtalen er afholdt ved personligt fremmøde, digitalt fremmøde eller telefonisk. -
28-04-2023
Ved den samlede årlige opgørelse af beskæftigelsesindsatsen for 2023, vil kommunen opfylde fokusmålet, hvis den gennemsnitlige passivandel i de 12 måneder fra januar til december 2023 er mindre end 30 pct.
I den løbende opfølgning, som fremgår af rapporten ”Jobcenterindblik”, vil målet om en passivandel på under 30 pct. i de seneste 12 måneder (svarende til en aktivandel, der er større end 70 pct.) blive anvendt, hvis mindst 1 af de 12 måneder i beregningsperioden ligger i 2023, selvom op til 11 af de 12 måneder ligger i 2022.
Ændringen af fokusmålet i skærpet tilsyn har ikke betydning for styrelsens opfølgning på, om kommunerne lever op til lovkravene om samtaler og tilbud i de første 6 måneder af ledighedsperioden. Styrelsen følger fortsat op på kommunernes tidlige indsats som hidtil. Det kan du læse mere om på Opfølgning på kommunernes tidlige indsats
-
Der henvises til notat om Udmøntning af tiltag i nytænkning af beskæftigelsesindsatsen i fokusmålingerne fra og med 22. marts 2023
Spørgsmål til fokusmålinger om skærpet tilsyn med kommunernes beskæftigelsesindsats
Styrelsen opdaterer løbende spørgsmål og svar til fokusmålinger i takt med besvarelsen af indkomne spørgsmål