Ansøgningsfrist 25-02-2022
Opslag: Pulje til styrket fokus på jobformidling i kommuner og a-kasser
Formålet med puljen er at styrke fokus på god jobformidling og at understøtte jobcentre og a-kassers arbejde med at håndtere jobordrer. Der er afsat 28,4 mio. kr. til puljen på finanslovens § 17.46.47.10.
Regeringen, arbejdsmarkedets parter og KL indgik den 6. oktober 2021 Tre-partsaftale om mangel på arbejdskraft, som skal bidrage til at afhjælpe manglen på arbejdskraft og få flere ind på arbejdsmarkedet.
Regeringen og parterne er enige om, at det ikke mindst i den nuværende situation – med behov for arbejdskraft i flere brancher – er afgørende, at jobformidling er en prioriteret opgave i både jobcentre og a-kasser.
Som en del af aftalen blev der afsat 15 mio. kr. i hhv. 2022 og 2023 (samlet 30 mio. kr. hvoraf 0,6 mio. er afsat til administrationsbidrag) til Pulje til styrket fokus på jobformidling i kommuner og a-kasser, der skal understøtte god jobformidling i jobcentre og a-kasser.
Målgruppe
Ledige (alle målgrupper) og virksomheder.
Formålet med puljen
Formålet med puljen er at styrke fokus på god jobformidling og at understøtte jobcentre og a-kassers arbejde med at håndtere jobordrer med henblik på, at der sker en stigning i antallet af jobordrer, at der formidles relevante kandidater, og at ingen ledige borgere går fra en samtale, uden at de har fået at vide, hvor der er ledige job.
For jobcentrene og a-kasserne indebærer det, at der i samtalerne med de ledige sættes yderligere fokus på den enkeltes jobsøgning og motivation og på at bringe flere konkrete job i spil under samtalerne.
Ansøgerkreds
Puljen kan søges af kommuner og a-kasser.
Kommuner og a-kasser kan enten søge enkeltvis eller gå sammen om én ansøgning. Det vil i så fald være den kommune/a-kasse, som indsender ansøgningen, der bliver tilskudsansvarlig.
Projektperiode
Tilskuddet skal anvendes i perioden 1. april 2022 – 31. december 2023.
Projektets kerneelementer
Projekterne skal arbejde med jobformidling og have fokus på håndtering og besættelse af jobordrer, det gode match mellem ledig og virksomhed samt på at bringe konkrete job i spil i samtaler med ledige.
Kerneelementerne for indsatserne under puljen skal tage udgangspunkt i god virksomhedsservice og god jobformidling (jf. guide i nedenstående link) og skal således omhandle:
- Øget fokus på jobsøgning og på at bringe konkrete job i spil under samtaler
- Forventningsafstemning og god dialog med virksomheden
- Det rette match mellem virksomhed og ledig borger
- Håndtering og besættelse af jobordrer
- Opfølgning på match.
Det er op til ansøger at beskrive, hvordan projektet styrker indsatsen med professionel virksomhedsservice.
Indsatsen skal rettes mod områder og/eller brancher på arbejdsmarkedet, hvor der er regional mangel på arbejdskraft eller paradoksproblemer.
Projektets succeskriterier
Projekterne skal opstille succeskriterier og måltal for:
- Antal oprettede jobordrer i projektperioden
- Antal jobordrer, der formidles kandidater til.
Kriterier for tildeling af tilskud
Der vil i vurderingen af ansøgningerne blive lagt vægt på følgende kriterier:
- Der lægges særlig vægt på ansøgers beskrivelse af, i hvilken grad kerneelementerne/principperne indgår i projektet.
- At ansøger opstiller ambitiøse og realiserbare måltal for jobordrer og begrunder, hvorfor indsatsen vil resultere i flere jobordrer.
- At der vil blive arbejdet med indsatser, som retter sig mod områder med mangel på arbejdskraft eller paradoksområder.
- At ansøgningen indeholder overvejelser om forankring af indsatsen efter projektperiodens udløb.
- At budgettet er realistisk og giver mest mulig værdi for pengene.
Forpligtelser ved deltagelse
Projekterne skal efterleve styrelsens retningslinjer vedrørende ansvar for databehandling, som findes på siden Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet.
Tilskudsberettigede udgifter
Der kan søges om tilskud til følgende udgiftsposter:
- Løn til administration, projektledelse og projektmedarbejdere i jobcentre og a-kasser
- Opkvalificering og kompetenceudvikling af projektmedarbejdere
- Digital understøttelse/overvågning af indsatsen
- Transport, kørsel, rejser og ophold
- Revision
- Øvrige projektrelevante udgifter
Udgifterne skal være rimelige og velbegrundede med afsæt i en konkret vurdering af, hvad indsatsen kræver at implementere.
Styrelsens budgetskabelon skal anvendes, og budgettet skal indeholde fyldestgørende noter til budgetposterne. I budgetskabelonen fremgår det, hvordan budgettet udfyldes korrekt med noter. Se eventuelt guide til budgetlægning på nedenstående side.
Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet
Lønniveauet skal som udgangspunkt svare til løn for sammenligneligt arbejde inden for staten. Et overblik over gennemsnitslønninger i staten fordelt på funktioner findes på nedenstående side:
Lønoverblik til lønforhandlinger i staten
Krav om afrapportering
Der stilles krav om indsendelse af halvårlige statusrapporter, som skal indsendes forud for udbetaling af tilskud.
Efter projektets afslutning skal der indsendes en slutrapport sammen med et regnskab for hele projektperioden.
Følgende skabeloner skal anvendes:
Slutrapport jobformidling (Word)
Statusrapport jobformidling (Word)
Krav til regnskab
Der stilles krav om indsendelse af halvårlige delregnskaber forud for udbetaling af tilskud samt et endeligt regnskab for hele projektperioden senest tre måneder efter projektperiodens afslutning.
Afhængig af tilsagnets størrelse skal det endelige regnskab være enten revisorpåtegnet eller ledelsestegnet. Beløbsgrænsen for krav om revisionspåtegning er 500.000 kr. for offentlige tilskudsmodtagere (herunder kommuner) og 250.000 kr. for private tilskudsmodtagere (herunder a-kasser).
Regnskabet skal modsvares af udgiftsposterne i det godkendte budget. Nedenstående budget- og regnskabsskabelon skal anvendes ved indsendelse af regnskaber.
Frister for indsendelse af regnskaber vil fremgå af tilsagnsbrevene.
Udbetaling
Tilskuddet vil blive udbetalt bagudrettet på baggrund af de indsendte regnskaber.
Ansøgningsfrist og praktiske oplysninger
Ansøgninger skal sendes til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering via styrelsens Tilskudsportal senest den 25. februar 2022 kl. 12.00.
Ansøgninger, der sendes efter dette tidspunkt, vil blive afvist.
Tilskudsportalen til puljeansøgninger
Der kan forventes svar på ansøgningen ultimo marts 2022.
Spørgsmål kan stilles til star@star.dk
Ved indsendelse af ansøgninger skal følgende skabeloner anvendes:
Budget og regnskabsskema (Excel)
Spørgsmål og svar
Spørgsmål og svar til puljen, hvor puljens indhold uddybes/specificeres vil blive offentliggjort på denne side.
-
03-02-2022
Nej, der er ikke krav til, hvilket system a-kasser skal bruge til at registrere jobordrer.
-
03-02-2022
Jobordrer vedrører stillinger på ordinære vilkår og dermed ikke støttet beskæftigelse.
-
03-02-2022
Der er ikke defineret et loft for, hvor stort et projekt må/skal være. Således afhænger det endelige antal af projekter af de konkrete ansøgninger og kvaliteten heri.
-
10-02-2022
En jobordre er en kort beskrivelse af en virksomheds rekrutteringsbehov i forhold til ansatte på ordinære vilkår. En jobordre kan også betegnes som en ”rekrutteringsanmodning”, der for kommuner skal registreres i enten JobAG eller de kommunale fagsystemer.
Der er ikke krav til, hvilket system a-kasser skal bruge til at registrere jobordrer. Som det fremgår af puljeopslaget, skal der opstilles måltal for
- antal oprettede jobordrer i projektperioden og
- antal jobordrer, der formidles kandidater til.
Det står imidlertid ansøger frit for at vurdere, om der også skal opstilles yderligere måltal, som f.eks. antal jobopslag/stillinger de ledige præsenteres for.
-
10-02-2022
Det er ikke et krav, at projektet omhandler alle kerneelementer. Der er stor metodefrihed i forhold til den konkrete udmøntning af projekterne, og det er op til ansøger at begrunde, hvordan indsatsen bidrager til det overordnede formål om at styrke fokus på god jobformidling og understøtte jobcentre og a-kassers arbejde med at håndtere jobordrer.
-
14-02-2022
En jobordre er en form for ”rekrutteringsanmodning”, hvilket betyder, at en virksomhed og en kommune eller en a-kasse skal være i kontakt om, hvilke kandidater virksomheden gerne vil have kommunen eller a-kassens hjælp til at få formidlet. Et stillingsopslag i sig selv er således ikke det samme som en jobordre.
-
14-02-2022
Der skal opstilles måltal for antallet af jobordrer, tilskudsmodtager formidler kandidater til. Det vil tælle som en formidling, når der er formidlet minimum én kandidat til en jobordre.
-
14-02-2022
Nej, det er aftalt politisk, at det er kommuner og a-kasser, der kan søge midler fra puljen.
-
14-02-2022
Tilskud fra puljen skal anvendes i perioden 1. april 2022 - 31. december 2023, men det er ikke et krav, at projektet skal strække sig over hele perioden. Der er således mulighed for at tilrettelægge kortere projektforløb inden for den samlede projektperiode.
-
14-02-2022
Det er ikke et krav, at projektet retter sig mod alle målgrupper i LAB § 6.
-
Projekterne skal leve op til kravet om at opstille succeskriterier og måltal for arbejdet med jobordrer, som det står beskrevet i puljeopslaget ovenfor. Der er imidlertid stor metodefrihed i forhold til den konkrete udmøntning af projekterne, og det er op til ansøger at begrunde, hvordan indsatsen bidrager til det overordnede formål om at styrke fokus på god jobformidling og understøtte jobcentre og a-kassers arbejde med at håndtere jobordrer.
-
Opstillingen af måltal må I basere på jeres bedste skøn. Puljen skal således også bidrage til at få etableret gode arbejdsgange omkring håndtering og besættelse af jobordrer, hvis ansøger ikke på forhånd har stor erfaring med dette arbejde.
De nye opgørelser på Jobindsats.dk forventes offentliggjort primo marts.
-
Der skal opstilles måltal for det samlede antal jobordrer i kommunen i projektperioden, da det er dette mål, STAR kan monitorere via Jobindsats.dk. Det er op til ansøger at vurdere, om der skal opstilles yderligere succeskriterier for f.eks. at synliggøre antal oprettede jobordrer på baggrund af det konkrete projekt.
-
Kommuner og/eller a-kasser kan gå sammen om en ansøgning, hvis de laver et samarbejde om et projekt. Det vil i så fald være den kommune/a-kasse, som indsender ansøgningen, der bliver tilskudsansvarlig.
-
Nej, overhead må ikke indgå som del af lønudgifterne.
-
23-02-2022
Opkvalificering og kompetenceudvikling af projektmedarbejdere er en tilskudsberettiget udgift. Det er op til ansøger at beskrive, i hvilket omfang kompetenceudvikling af medarbejdere er relevant for projektet.