Ansøgningsfrist 16-09-2024
Opslag: Støtte til projekter der fremmer at udsatte unge får fritidsjob via ny pulje (BER)
Formålet er, at opspore og motivere udsatte unge, der er i risiko for at ende uden job og uddannelse, til at finde et fritidsjob. Puljens formål er samtidig at udvikle og afprøve metoder til at motivere virksomheder til at ansætte unge i fritidsjob. Der er afsat 3,7 mio. kr. til puljen på finanslovens § 17.41.12.20.
Forskningen viser, at det at have et fritidsjob har flere gavnlige effekter for både uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet. Der er altså et stort potentiale i, at fremme at unge tidligt får et fritidsjob og stifter bekendtskab med arbejdsmarkedet.
Unge, som har fritidsjob, når de er under 18 år:
- Har 2,5-3 gange højere sandsynlighed for at være i job, når de er 25-29 år
- Er mere motiveret for at gå i gang med en uddannelse og har større tro på, at de kan klare sig godt i uddannelsessystemet
For at understøtte, at flere udsatte unge får et fritidsjob, har puljen i år til formål, at skabe viden om, hvordan man opsporer og motiverer unge og virksomheder til at tage hhv. et fritidsjob og en fritidsjobber ind.
Målgruppe
Målgruppen for puljen er todelt. Den primære målgruppe er udsatte unge i alderen 13-17 år, der har brug for støtte til at finde et fritidsjob. Ansøger skal selv være med til at afgrænse målgruppen og redegøre for, hvorfor denne vurderes udsat. Der kan fx tages udgangspunkt i forældrenes tilknytning til arbejdsmarkedet, udsatte boligområder, eller unge med behov, der kræver en målrettet indsats.
Den sekundære målgruppe for puljen er virksomhederne, der skal ansætte de unge i fritidsjob. Det vægtes positivt, hvis projekterne medtænker, hvordan virksomheder kan inddrages, så det brede arbejdsmarked og forskellige brancher omfattes i projekterne.
Formålet med puljen
Projekterne har til formål at afprøve metoder til at identificere og motivere udsatte unge til at tage et fritidsjob og samtidig motivere virksomheder til at ansætte de unge.
Samtidig er det en målsætning for puljen at indsamle erfaringer ift. hvad der virker i dialogen med både de unge og virksomhederne. Således forventes puljen at bidrage til at udvikle metoden til at motivere og skabe mulighed for at udsatte unge kan få et fritidsjob.
Ansøgerkreds
Puljen kan ansøges af kommuner og civilsamfundsorganisationer, der arbejder med målgruppen.
Projekterne skal indeholde et lokalt eller regionalt samarbejde mellem flere aktører på området. I ansøgningerne skal ansøger derfor beskrive, hvordan samarbejdet mellem aktørerne forventes implementeret, herunder hvordan der vil sikres dialog og samarbejde med virksomhederne. Det er muligt at indgå samarbejde med en eller flere virksomheder.
Projektperiode
Projekterne kan løbe fra den 1. november 2024 til den 31 december 2025.
Projektets kerneelementer
Projekterne skal i deres ansøgning opstille kerneelementer for indsatsen. Kerneelementerne skal bl.a. beskrive:
-
En konkret indsatsmodel
-
Det er også muligt at søge om midler til at udbygge en allerede eksisterende indsatsmodel
-
Metode til identificering og motivering af de unge og virksomhederne
- Metode til dialog med - og match af uge og jobåbninger - virksomheder
Projektets succeskriterier
-
Øge andelen af udsatte unge, der kommer i fritidsjob
-
Projektet har afprøvet en ny metode fx en samarbejdsmodel eller samspillet med virksomhederne for at få flere udsatte unge til at komme it fritidsjob.
-
At tilskudsmodtager gennemfører en løbende erfaringsopsamling, der bl.a. bygger på:
- Målgruppens oplevelse i at deltage i projektet
- Virksomhedernes oplevelse i at deltage i projektet
- Hvad der har fungeret godt og mindre godt i projektforløbet
- Evt. forslag til hvordan indsatsmodellen kan tilpasses
Kriterier for tildeling af tilskud
Ved vurdering af ansøgningerne vil der blive lagt vægt på følgende kriterier:
Afgrænset målgruppe
- At der i ansøgningen er en klart afgrænset målgruppe, hvor der bl.a. argumenteres for størrelsen, graden af udsathed og hvorfor ansøger fokuserer på målgruppen.
Rekrutteringsmodel, dialog med unge og virksomheder
- At det i ansøgningen sandsynliggøres at projektet kan opspore og motivere den ønskede målgruppe til at indgå i indsatsen.
Indsatsmodel
- At det i ansøgningen sandsynliggøres hvordan projektet kan opnå, at flere udsatte unge får et fritidsjob via indsatsen og hvordan projektet kan bidrage med ny viden om udfordringerne/barriererne ved udsatte unge og fritidsjob
Erfaringsopsamling
- At der er en plan for at indsamle målgruppens oplevelser med at indgå i indsatsen. Både udsatte unge og virksomheder.
Et realistisk budget, der giver mest mulig værdi for pengene
- At der i ansøgningen argumenteres for sammenhængen mellem det forventede antal deltagere, graden af udsathed og det ansøgte beløb.
Der forventes, at kunne gives tilskud til 3-4 projekter.
Forpligtelser ved deltagelse
Der gælder følgende forpligtelser ved deltagelse i projektet:
At efterleve styrelsens retningslinjer vedrørende ansvar for databehandling, som findes på siden
Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet.
Tilskudsberettigede udgifter
Der kan søges om tilskud til følgende udgiftsposter:
-
Løn til projektleder/projektmedarbejdere
-
Vidensopbygning for projektleder og projektmedarbejdere vedrørende indsats for målgruppen
-
Revision
-
Transport
-
Øvrige relevante omkostninger (skal specificeres i budgetskemaet)
Udgifterne skal være rimelige og velbegrundede med afsæt i en konkret vurdering af, hvad der kræves for at implementere indsatsen.
Budgetskabelonen som findes nedenfor skal anvendes, og budgettet skal indeholde fyldestgørende noter til budgetposterne. I budgetskabelonen fremgår det, hvordan budgettet udfyldes korrekt med noter. Se evt. guide til budgetlægning på nedenstående side.
Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet
Lønniveauet skal som udgangspunkt svare til løn for sammenligneligt arbejde inden for staten. Et overblik over gennemsnitslønninger i staten fordelt på funktioner findes på nedenstående side:
Lønoverblik til lønforhandlinger i staten
Krav om afrapportering - erfaringsopsamling
Efter projektets afslutning skal der indsendes en slutrapport, jf. punkterne om succeskriterier og kriterier for tildeling af tilskud. I den sammenhæng bemærkes, at tilskudsmodtager bl.a. skal beskrive hvilke elementer i indsatsen, der har fungeret godt og hvilke elementer, der har fungeret mindre godt med henblik på et bedre kendskab til hvilke udfordringer og muligheder, der er på området.
Skabelon for slutrapporten findes herunder.
Der stilles krav om indsendelse endeligt regnskab for hele projektperioden senest tre måneder efter projektperiodens afslutning.
Afhængig af tilskuddets størrelse skal det endelige regnskab enten være revisorpåtegnet regnskab (ved tilskud på over 1.000.000 kr. (offentlig ansøger) / 250.000 kr. (privat ansøger) eller ledelsespåtegnet (ved tilskud på eller under 1.000.000 kr. (offentlig ansøger) / 250.000 kr. (privat ansøger).
Regnskabet skal modsvares af udgiftsposterne i det godkendte budget. Nedenstående budget- og regnskabsskabelon skal anvendes ved indsendelse af regnskaber.
Frister for indsendelse af regnskaber vil fremgå af tilsagnsbrevene.
Udbetaling
Tilskuddet vil blive udbetalt bagudrettet på baggrund af de indsendte regnskaber.
Ansøgningsfrist og praktiske oplysninger
Ansøgninger skal sendes til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering via styrelsens Tilskudsportal senest mandag den 16. september kl. 12:00 2024. Ansøgninger der sendes efter dette tidspunkt, vil blive afvist.
Tilskudsportalen til puljeansøgninger
Der kan forventes svar på ansøgningen ultimo november 2024.
Spørgsmål kan stilles til Christina Barner Madsen pr. e-mail cbm@star.dk
Ved indsendelse af ansøgninger skal følgende skabeloner anvendes:
Spørgsmål og svar
Spørgsmål og svar til puljen, hvor puljens indhold uddybes/specificeres vil blive offentliggjort på denne side.
-
22-08-2024
Ved civilsamfund forstår STAR en lang række frivillige foreninger, organisationer mv., der arbejder ud fra et ikke-kommercielt grundlag. Det omfatter fonde, socialøkonomiske virksomheder, selvejende institutioner, brugerorganisationer, uformelle netværk og sociale bevægelser samt frivillige foreninger, f.eks. ikke-kommercielle sportsklubber.
-
23.08.2024
Et projekt kan godt omfatte et samarbejde med f.eks. en anden lokal eller regional kommunal/offentlig aktør, jf. afsnittet om Ansøgerkreds.
-
23.08.2024
Det er ikke et krav, at der foreligger indgået samarbejdsaftale ved ansøgningstidspunktet. Det er et krav, at ansøgningen omfatter en konkret beskrivelse af det eller de påtænkte samarbejder, jf. afsnit om Ansøgerkreds.
-
23.08.2024
Det er ikke et krav, at der foreligger en samarbejdsaftale med konkrete virksomheder i selve ansøgningen.
-
23.08.2024
Der er ikke udarbejdet resultatmål for dette projekt. Formålet er dels metodeafprøvning, dels erfaringsopsamling.
-
23.08.2024
Midlerne kan anvendes til at etablere eller udvide samarbejdet med det lokale og regionale erhvervsliv med henblik på at understøtte, at flere udsatte unge får et fritidsjob. Hvilket bl.a. skal skabe viden om, hvordan man opsporer og motiverer unge og virksomheder til at tage hhv. et fritidsjob og en fritidsjobber ind. Konkret skal ansøger beskrive, hvordan både de unge og virksomhederne inddrages. Det er op til ansøger, at definere den konkrete indsatsmodel.
Midlerne kan derimod ikke benyttes til at tilbyde virksomhederne forskellige former for økonomisk støtte, såsom tilskud til de unges løn, tilskud til mentorordning på arbejdspladsen mv.
-
28.08.2024
Nej, puljen kan søges af kommuner, private og offentlige virksomheder, a-kasser, faglige organisationer, uddannelsesinstitutioner og brancheorganisationer.
-
28.08.2024
Fritidsjob er defineret som lønnet arbejde, der udføres af aldersgruppen 13-17 årige. Så længe fritidsjobbet overholde de gældende regler for arbejdstid, kan det indgå i projektansøgningen.
-
28.08.2024
STAR har ikke et krav om antal unge, der skal indgå i et projekt, så længe projektet lever op til formålet for puljen.
-
12.09.2024
Der er ikke regler om, hvorvidt man må indsætte links i ansøgningsskemaet. Der er dog en risiko for, at links bliver ændret af udbyderen, og derfor kan disse blive utilgængelige. Ansøgere må derfor gerne vedhæfte eventuelt online materiale som bilag til ansøgningen.