Spring til hovedindhold

Opslag: Udmelding af ekstra midler til pulje til uddannelsesløft 2025

Ansøgningsfrist 22-09-2025

Puljen har til formål at give ledige med størst behov mulighed for et uddannelsesløft fra ufaglært til faglært niveau. Med denne genudmelding er der 7 mio. kr. Heraf er 3,4 mio. kr. reserveret kommuner, som ikke søgte puljen ved den ordinære udmelding i januar. Puljen finansieres fra FL § 17.46.41.20.

Med denne genudmelding er der 7 mio. kr. fra puljen. Kommuner som ikke har søgt ved den ordinære udmelding, har mulighed for at søge afsatte midler fra den ordinære udmelding samt puljens midler ved genudmelding.

Baggrund

Puljen giver mulighed for, at dagpengemodtagere med størst behov kan starte på en erhvervsuddannelse allerede i starten af ledighedsperioden. Puljen blev med Aftale om Styrket Opkvalificering af juni 2020 udvidet, så jobcentre fra 1. august 2020 kan bevilge grundforløb på erhvervsuddannelser til jobparate kontanthjælpsmodtagere.

Målgruppe

Dagpengemodtagere og jobparate kontanthjælpsmodtagere, der er ufaglærte eller faglærte med en forældet uddannelse, og som er fyldt 30 år.

Formålet med puljen

Formålet med puljen er at give ledige med størst behov mulighed for et ud-dannelsesløft fra ufaglært til faglært niveau. 
Konkret giver puljen mulighed for, at dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, kan få tilbud om en hel eller dele af en erhvervsuddannelse, og at jobparate kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere, som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven og som er fyldt 30 år, kan få tilbud om et grundforløb på en erhvervsuddannelser. Det er et krav at den ledige er enten ufaglært eller faglært med forældet uddannelse.

Kommunerne kan få tilskud på 80 pct. af udgifterne til køb af uddannelses-forløbene.

Ansøgerkreds

Puljen kan søges af alle kommuner.

Projektperiode

Tilskuddet kan anvendes fra tilsagnet er bevilliget til og med 31. december 2025.

Tilskud på baggrund af interessetilkendegivelse

Kommuner, som ønsker at få forhøjet deres tilsagn om tilskud fra puljen, skal via den eksisterende 2025-sag indsende et revideret budget, der angiver de samlede udgifter, der forventes at være for hele 2025. Dvs. et budget, der både indeholder det oprindelige tilsagn, samt de ekstra midler, der søges om nu. Der er et krav, at kommunen medfinansierer 20 pct. af udgifterne til køb af uddannelser. Kommunens medfinansiering skal tydeligt fremgå af det ind-sendte budget. Der kan ligeledes søges om midler til revision, såfremt der an-søges om et samlet tilsagn om tilskud på 1.000.000 kr. eller derover. Udgifter til revision dækkes 100 pct. af tilsagnet.

Hvis ansøger ikke har fået tilsagn om tilskud fra puljen ved årets start, skal der indsendes budget via ansøgningsmuligheden i Tilskudsportalen.

Såfremt det samlede ansøgte beløb overstiger det udmeldte beløb, vil de an-søgte beløb blive nedjusteret tilsvarende procentvis.

Kommuner der kan konstatere, at et tildelt tilsagn for uddannelsesløft i 2025 ikke vil blive brugt, opfordres til at indsende et nedskrevet revideret budget, så de frigjorte midler kan komme andre kommuner til gode.

Kommuner der ikke foretager sig noget, vil fastholde det allerede tildelte tilsagn for 2025.

Kommuner som ikke har søgt om tilskud ved den ordinære ansøgningsrunde, har mulighed for at søge det fulde beløb afsat ved den ordinære ansøgnings-runde samt genudmeldingsmidler.

Forpligtelser ved deltagelse

Ved modtagelse af tilskud fra puljen forpligter kommunen sig til at registre de afholdte uddannelsesløft i relevante fagsystemer.

Kommunerne skal efterleve styrelsens retningslinjer vedrørende ansvar for databehandling, som findes på siden Vejledninger, retningslinjer og skabelo-ner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet.

Tilskudsberettigede udgifter

Der kan søges om tilskud til følgende udgiftsposter:

  • Erhvervsuddannelser til målgruppen, der er i tråd med bekendtgørelse om puljen til uddannelsesløft, jf. § 2: Bekendtgørelse om puljen til ud-dannelsesløft (retsinformation.dk)
  • Revision

Puljen dækker ikke udgifter til tilkøb af kost og logi samt transport. Dog kan udgifter til kost og logi dækkes af puljemidlerne, hvis udgiften indgår i den samlede kursuspakke.

Styrelsens budgetskabelon skal anvendes og udfyldes i overensstemmelse med anvisningerne i skabelonen. Skabelonen findes neden for.

Kommunerne kan få dækket 80 pct. af udgifterne til uddannelse af ledige, der er i målgruppen samt 100 pct. af evt. udgift til revision. Der er krav om, at den resterende del af udgifterne afholdes af kommunen selv (under budgetgarantien).

Krav til regnskab

Der stilles krav om indsendelse af et endeligt regnskab for hele projektperioden senest tre måneder efter projektperiodens afslutning.

Såfremt tilskudsmodtager opnår forhøjelse af tilsagn om tilskud fra pulje til uddannelsesløft 2025, skal der aflægges et samlet regnskab.

Afhængig af det samlede tilsagns størrelse skal det endelige regnskab enten være revisorpåtegnet (ved tilsagn om tilskud på 1.000.000 kr. og derover) eller ledelsespåtegnet (ved tilsagn om tilskud under 1.000.000 kr.).

Regnskabet skal modsvares af udgiftsposterne i det godkendte budget. Neden-stående budget- og regnskabsskabelon skal anvendes ved indsendelse af regnskaber.

Udbetaling

Tilskuddet vil blive udbetalt bagudrettet på baggrund af det indsendte regnskab.

Ansøgningsfrist og praktiske oplysninger

Såfremt kommunen ønsker at forhøje eller nedjustere tilsagn om tilskud fra puljen skal et revideret budget med kommunens forventede forbrug for 2025 sendes til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering via Tilskudsportalen senest den 22. september kl. 12.

Budgetter med forhøjet tilsagnsbeløb, der sendes efter dette tidspunkt, vil blive afvist. Det er således også muligt at indsende et nedjusteret budget efter fristen.

Hvis kommunen tidligere har fået tilsagn om tilskud i 2025 skal det udfyldte budgetskema indsendes på kommunens eksisterende sag under puljen til ud-dannelsesløft.

Tilskudsportalen til puljeansøgninger

Der kan forventes svar ultimo september/primo oktober  2025.

Spørgsmål kan stilles til puljestyring@star.dk

Følgende skabelon skal anvendes:

Budgetskema (Excel) 

Spørgsmål og svar

Spørgsmål og svar til puljen, hvor puljens indhold uddybes/specificeres vil blive offentliggjort på denne side.

Sidst opdateret: 10-09-2025