Ansøgningsfrist 03-03-2025
Opslag: Pulje til følgeordninger til børns deltagelse i fritidsaktiviteter - FL § 17.49.21.10.
Formålet med puljen er at skabe frivillighedsbaserede følgeordninger, så børn og unge i udsatte positioner hjælpes i gang med at deltage i fritidsaktiviteter og til at få et aktivt fritidsliv. Der udmeldes 41. mio. kr. til projektet, der løber i en 4-årig periode.
På Finanslovens § 17.49.21.10. er der i 2025 afsat 5,9 mio. kr. og 11,7 mio. kr. i 2026 og frem. Med denne ansøgningsrunde udmeldes midler svarende til bevillingen i årene 2025-2028 (under forudsætning af at puljen løbende vedtages på finansloven).
Der afholdes to digitale informationsmøder om puljen i ansøgningsperioden, et den 21. januar 2025 og et den 31. januar 2025. Se vedrørende tilmelding nederst på siden.
Baggrund
Med Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst (oktober 2023) blev forligskredsen enige om at indføre et fritidstillæg til børn med forældre i kontanthjælpssystemet øremærket barnets fritidsliv. Tillægget skal sikre et økonomisk grundlag for, at børn med forældre, der modtager kontanthjælp, kan deltage i fritidsaktiviteter og få et aktivt fritidsliv. Tillægget udbetales sammen med kontanthjælpen.
Det fremgår af aftalen, at det ikke vil være alle forældre, der modtager kontanthjælp og som er berettigede til fritidstillæg, der vil kunne hjælpe deres børn i gang med en fritidsaktivitet. Derfor etableres denne pulje med det formål at skabe følgeordninger, hvor børn af kontanthjælpsmodtagere kan blive hjulpet i gang med fritidsaktiviteter.
Formålet med puljen
Formålet med puljen er, at civilsamfundsorganisationer kan skabe nye eller styrke og udvide allerede etablerede frivillighedsbaserede følgeordninger til fritidsaktiviteter. Følgeordningerne er hovedsagelig målrettet børn og unge i udsatte positioner, hvis forældre er modtagere af kontanthjælp og berettigede til et fritidstillæg, så disse børn og unge hjælpes i gang med en fritidsaktivitet.
Målgruppe
Følgeordningerne målrettes udsatte børn og unge med forældre i kontanthjælpssystemet, som er berettigede til fritidstillægget, og som har behov for at blive hjulpet i gang med at deltage i fritidsaktiviteter. Børn og unge i udsatte positioner uden fritidstillæg kan i praksis også kunne benytte følgeordningerne, da det for følgeordningen er svært at sikre, hvorvidt et barns fritidsaktivitet er betalt via fritidstillægget.
Ansøgerkreds
Puljen kan søges af civilsamfundsorganisationer, der organiserer frivillighedsbaserede indsatser.
De indsendte ansøgninger bliver vurderet efter de krav og kriterier mv., som fremgår i dette opslag og bilag.
Projektperiode
Puljen er varig. Der gives ikke varige tilsagn, men der kan gives flerårige tilsagn (under forudsætning af at puljen løbende vedtages på finansloven). Tilsagn kan tilkendes i maksimalt 4 år.
Der gennemføres en ny ansøgningsrunde i slutningen af 2028 i forbindelse med en ny firårig projektperiode.
Det forventes, at mellem 3 til 6 ansøgninger får tilsagn, afhængig af de ansøgte projekters udformning og omfang.
Projektets udformning
Følgeordninger kan have forskellige udformninger, eksempelvis en-til-en følgeordninger, gruppebaserede følgeordninger, følgeordninger med såkaldt brobygning (f.eks. samordnet samarbejde med den kommunale fritidsvejledning og det lokale foreningsliv) eller SMS-ordninger. Følgeordninger kan også være udgjort af flere elementer i ét forløb f.eks. en en-til-en følgeordninger, der udfases via SMS-ordning. Følgeordninger kan ligeledes have fokus på forældrene.
Puljen er åben over for ansøgninger/projekter, der tilrettelægger følgeordninger på forskellige måder og over for projekter, hvori flere forskellige typer følgeordninger indgår. Projekterne kan endvidere omfatte både etableringen af nye følgeordninger samt en styrkelse og udvidelse af allerede etablerede indsatser.
Kerneelementer
I ansøgningen skal der redegøres for hvilke(n) type af ordning(er), der vil indgå i projektet, samt hvordan projektet implementeres, administreres og driftes med fokus på følgende kerneelementer:
- Etablering, organisering og drift af følgeordning(er), herunder mulighed for at bruge midler til lønudgifter til projektledelse/-implementering og drift
- Samarbejde med kommuner og andre relevante aktører om visitering af og opsøgende arbejde i forhold til målgruppen til følgeordningerne
- Kommunikationsindsats(er) målrettet målgruppen, herunder forældre samt kommunale samarbejdspartnere og andre relevante aktører
- Dokumentation og evaluering af følgeordningerne.
Se uddybning af kerneelementerne her
Bilag - Uddybning af kerneelementer (Word)
Tildelingskriterier
Følgende skal opfyldes for at opnå tilskud fra puljen:
- At der beskrives en eller flere af de typer følgeordninger, som ansøger ønsker at implementere, herunder beskrivelse af en eventuel styrkelse og udvidelse af eksisterende indsatser.
- En beskrivelse af hvordan projektet vil opspore målgruppen (jf. næste punkt om samarbejder med kommuner og andre aktører).
- En beskrivelse af hvordan ansøger vil etablere eller udbygge eksisterende samarbejder med kommuner og andre relevante aktører, samt hvilken rolle disse samarbejder skal spille i projektet (jf. kerneelementet vedr. samarbejder og uddybning i bilag 1).
- At det beskrives hvilke kommuner og geografiske områder, de beskrevne følgeordninger dækker.
- At det beskrives, hvordan ansøger vil sikre, at projektet løbende dokumenteres og afrapporteres samt løbende indsamling af erfaringer (jf. afsnittet om dokumentation og evaluering nedenfor).
Ansøgningen skal indeholde en konkret plan for projektets implementering over den pågældende projektperiode, der ansøges til.
Ansøgerne skal i ansøgningen opstille mål for:
- Det samlede antal af planlagte følgeordninger i projektet over projektperioden
- Det samlede antal af kommuner, der forventes dækkes i projektet over projektperioden
- Målsætning for hvor mange frivillige, der forventes rekrutteret til følgeordningen/-ordningerne.
Herudover kan følgende indgå som en del af ansøgningen/projektet:
- At ansøger tilkendegiver at ville bidrage med medfinansiering af projektet, f.eks. i form af medarbejderressourcer i forbindelse med udvikling, implementering og drift af den/de beskrevne følgeordninger, eksempelvis i form af projektledelse, administration o.a., og i så fald med hvor meget
- At ansøgningen indgives som et samarbejde mellem to eller flere civilsamfundsorganisationer, der organisatorisk og geografisk dækker enten flere regioner, en landsdel eller nationalt.
Ved vurdering af ansøgningerne lægges der særligt lagt vægt på
Følgeordningernes antal, omfang og kapacitet
Antal følgeordninger særligt i forhold til geografisk rækkevidde/antal kommuner, der dækkes, og kan hjælpe så mange børn og unge i gang med fritidsaktiviteter som muligt, især børn og unge med fritidstillæg.
Kommunale samarbejder
Antal samarbejder med kommuner, særligt beskæftigelsesforvaltning/jobcenter, samt andre kommunale aktører, særligt børne- og ungeforvaltninger i kommuner med en fritidspasordning, herunder at samarbejderne er formaliserede aftaler indgået på ledelsesniveau (jf. kerneelementer samt bilag 1).
Ansøger medfinansierer
At ansøger i ansøgningen tilkendegiver at ville bidrage med medfinansiering af projektet, f.eks. i form af medarbejderressourcer/årsværk.
Dokumentation og erfaringsopsamling
Tilskudsmodtager skal i løbet af projektperioden indsende årlige statusrapporter, som dokumenterer:
- Antal af følgeordninger
- Antal af frivillige til følgeordningerne i alt, herunder antal af ny-rekrutterede frivillige
- Antal og type (formaliserede, ledelsesniveau) af samarbejder med kommuner
- Antal og type (formaliserede, ledelsesniveau) af samarbejder med andre aktører
- Antal børn og unge, der deltager i følgeordningerne og som er hjulpet i gang med fritidsaktiviteter, herunder – så vidt som det lader sig gøre – andelen af børn og unge med fritidstillæg.
Sideløbende skal tilskudsmodtagere indsamle viden/erfaringer af kvalitativ karakter efter den af STAR udarbejdede skabelon.
Skabelon til indsamling af erfaringer (Word)
STAR bidrager med procesunderstøttelse i vidensopbygningen og erfaringsudvekslingen som ansvarlig for, at der årligt afholdelses et netværksarrangement med tilskudsorganisationerne.
Data og erfaringer skal endvidere indgå i en slutrapport, hvor projektets forløb evalueres. Slutrapporten skal indsendes til STAR ved tilskudsperiodens ophør.
Skabelon for statusrapport findes nederst på siden.
Det forventes, at tilskudsmodtagere ligeledes inddrager de indsamlede data og erfaringer til løbende vurdering af, om der er behov for eventuelle justeringer og tilpasninger af projektet.
Projektets succeskriterier
De overordnede succeskriterier for projektet er:
- At så mange børn og unge i udsatte positioner, primært med fritidstillæg, hjælpes i gang med fritidsaktiviteter gennem en eller flere frivillighedsbase-ret følgeordninger
- At følgeordningen/følgeordningerne dækker geografisk bredt.
- At der afprøves en eller flere forskellige former for følgeordninger, og at der indsamles erfaringer med og viden om ’best practice’
- At projektet medvirker til, at den samlede infrastruktur på området over en årrække udbygges og styrkes, således at der på sigt etableres bæredygtige følgeordninger, der dækker geografisk størstedelen af landet.
STARs procesunderstøttelse, i form af ansvar for afholdelse af årlige netværksarrangementer med tilskudsorganisationerne, fungerer som et bidrag til at styrke den samlede infrastruktur på området.
Forpligtelser ved modtagelse af tilskud
Der gælder følgende forpligtelser ved modtagelse af tilskud fra puljen:
- At efterleve styrelsens retningslinjer vedrørende ansvar for databehandling, (link nederst på siden)
- At sikre at målgruppen visiteres til indsatsen/indsatserne i samarbejde med kommuner
- At leve op til puljens dokumentationskrav
- At stå til rådighed og deltage i forbindelse med eventuelle aktiviteter STAR måtte igangsætte med henblik på at gennemføre evaluering af puljen samt i at udbrede viden og erfaringer med følgeordningerne (jf. de årlige netværksmøder for tilskudsorganisationerne).
Tilskudsberettigede udgifter
Der kan søges om tilskud til følgende udgiftsposter:
- Løn (til f.eks. projektledelse, administration mv.)
- Rekrutteringsaktiviteter
- Kommunikationsaktiviteter
- Transport
- Administration og drift
- Revision
- Øvrige projektudgifter (skal specificeres i budgetskemaet)
Udgifterne skal være rimelige og velbegrundede med afsæt i en konkret vurdering af, hvad der kræves for at implementere indsatsen.
Styrelsens budgetskabelon skal anvendes, og budgettet skal indeholde fyldestgørende noter til budgetposterne. I budgetskabelonen fremgår det, hvordan budgettet udfyldes korrekt med noter. Se evt. følgende guide til budgetlægning:
Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet
Lønniveauet skal som udgangspunkt svare til løn for sammenligneligt arbejde inden for staten. Et overblik over gennemsnitslønninger i staten fordelt på funktioner findes her:
Lønoverblik til lønforhandlinger i staten
Krav om afrapportering
Der stilles krav om indsendelse af årlige statusrapporter (jf. punkt om erfaringsopsamling), som skal indsendes forud for udbetaling af tilskud.
Efter projektets afslutning/tilsagnsperiodens ophør skal der indsendes en slutrapport sammen med et regnskab for hele projektperioden.
Skabelon for status- og slutrapporter (Word)
Krav til regnskab
Der stilles krav om indsendelse af årlige delregnskaber forud for udbetaling af tilskud samt et endeligt regnskab for hele projektperioden senest tre måneder efter projektperiodens afslutning.
Afhængig af tilskuddets størrelse skal det endelige regnskab enten være et revisorpåtegnet regnskab (ved tilskud på eller over 250.000 kr.) eller et ledelsespåtegnet regnskab (ved tilskud under 250.000 kr.).
Regnskabet skal modsvares af udgiftsposterne i det godkendte budget. Nedenstående budget- og regnskabsskabelon skal anvendes ved indsendelse af regnskaber.
Frister for indsendelse af regnskaber vil fremgå af tilsagnsbrevene.
Udbetaling
Tilskuddet vil blive udbetalt bagudrettet på baggrund af de indsendte del- og slutregnskaber.
Der er mulighed for at ansøge om forskudsudbetaling. Der skal i ansøgningsskemaet redegøres for behovet for forskudsudbetaling. Ved forskudsudbetaling vil 10 pct. af det samlede tilskud først blive udbetalt efter indsendelse af det endelige regnskab.
Det samlede beløb afsat til ansøgningspuljen er fordelt på finansloven for i år 2025 samt finanslovene for 2026, 2027 og 2028. At beløbet er fordelt over flere år betyder, at tilsagn om tilskud vil blive givet for ét år ad gangen. Ansøgningen skal imidlertid dække hele projektperioden.
Ansøgningsfrist og praktiske oplysninger
Ansøgninger skal sendes til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering via styrelsens Tilskudsportal senest 3. marts 2025, kl. 12.00. Ansøgninger, der sendes efter dette tidspunkt, vil blive afvist.
Tilskudsportal til puljeansøgninger
Der kan forventes svar på ansøgningen senest medio april 2025.
Ved indsendelse af ansøgninger skal følgende skabeloner anvendes:
Informationsmøder
Der afholdes to digitale informationsmøder om puljen i ansøgningsperioden, et den 21. januar 2025 kl. 13.00-14.00 og et den 31. januar 2025 kl. 11-12. Tilmelding til Martin Fjording på mfj@star.dk.
Spørgsmål og svar
Spørgsmål kan stilles pr. e-mail til puljeadministrationen på puljestyring@star.dk
Spørgsmål og svar til puljen, hvor puljens indhold uddybes/specificeres, vil løbende blive offentliggjort på denne side.
Spørgsmål og svar vedrørende målgruppe for følgeordningerne
Spørgsmål og svar vedrørende ansøgerkreds
Spørgsmål og svar vedrørende dokumentation og evaluering
Spørgsmål og svar vedrørende økonomi og tilskud