Spring til hovedindhold

Opslag: Tilskud til indsats for ordblinde og læse- og skrivesvage - FL § 17.46.30.40

Ansøgningsfrist 16-06-2025

Formålet med tilskuddet er opsporing og opkvalificering af ledige med ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneudfordringer og fastholdelse af beskæftigede med ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneudfordringer på arbejdsmarkedet.
Der er afsat 10,1 mio. kr. på finanslovens § 17.46.30.40

Alt for mange danskere har udfordringer med deres basale færdigheder. OECD’s undersøgelse om danskernes læse- og regnekompetencer fra 2022/2023 (https://www.vive.dk/media/pure/17906/7011301) anslår, at ca. 667.000 voksne mellem 16-65 år har mindre gode læsefærdigheder. Det gælder eksempelvis for personer, som lider af ordblindhed. Tilsvarende vurderes ca. 620.000 at have mindre gode regnefærdigheder. Det kan være et benspænd for lediges muligheder for at opnå beskæftigelse eller opkvalificering samt for beskæftigedes muligheder for fastholdelse og efteruddannelse.

Alligevel deltager kun få beskæftigede og ledige ifølge undersøgelsen i kurser, der skal styrke deres basale færdigheder (Voksnes læse- og regnefærdigheder – Hovedrapport PIAAC Cycle 2 (2022/23))

Det kan blandt andet skyldes manglende kendskab til eget behov for at få løftet ens basale færdigheder, eller at den ledige eller beskæftigede ikke kan se værdien i et forløb frem for fx at finde et job. Erfaringer fra tidligere arbejde med indsatsen viser at, det opsøgende arbejde spiller en rolle, hvor målgruppen spottes, vejlededes og motiveres til en læse-, skrive-, regne- eller ordblindetest. Det omfatter dog også evnen til at nedbryde eventuelle fordomme og tabuer, målgruppen og dennes omgivelser knytter til ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneud-fordringer, og som i sidste ende hindrer målgruppen i at påbegynde et opkvalificeringsforløb.

Det er med Finanslovsaftalen for 2025 aftalt at oprette en ansøgningspulje på 10,1 mio. kr. Formålet er at støtte en indsats, som styrker opsporingen og test af ledige og beskæftigede og motiverer dem til at påbegynde opkvalificerende kurser, og som fastholder dem undervejs til at gennemføre et løft af deres basale kompetencer.

Indsatsen skal trække på viden inden for området, best practice og/eller tidligere/nuværende projekter. Projekterne kan koordineres med evt. igangværende projekter på området.

Målgruppe

Den primære målgruppe er ledige og beskæftigede med ordblindhed og/eller læse-, skrive og regneudfordringer.

Den sekundære målgruppe er ansatte, der har til opgave at spotte, teste og efterfølgende motivere den primære målgruppe til en opkvalificering af basale færdigheder og et læse-, skrive-, regne- eller ordblindekursus, hvis en screening viser et behov.

Formål

Formålet med tilskuddet er opsporing, test og opkvalificering af ledige med ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneudfordringer samt at fastholde beskæftigede med ordblindhed og/eller læse-, skrive- og regneudfordringer på arbejdsmarkedet igennem opsporing, test og opkvalificering.

Ansøgerkreds

Ansøgerkredsen er kommuner, virksomheder, a-kasser, faglige organisationer, uddannelsesinstitutioner og brancheorganisationer.

Aktører inden for ansøgerkredsen kan gå sammen to eller flere aktører om én ansøgning. Det vil være den aktør, som indsender ansøgningen, der bliver tilskudsansvarlig. Det vurderes positivt, hvis der indgår et samarbejde med en eller flere relevante aktører. Hvis der indgår et samarbejde, skal der vedlægges en samarbejdsaftale med disse.

Projektperiode

1. september 2025 – 31. august 2027

Projektets indsatsmodel

Ansøger skal opstille en indsatsmodel, som har til formål at implementere de fire kernelementer. I ansøgningen skal der indgå følgende:

  • En klar angivelse af, hvilken viden, best practice og/eller tidlige-re/nuværende projekter, som indsatsen baserer sig på. Hvis ansøgere tidligere har gennemført et projekt, skal det vurderes, hvilke elementer der fun-gerede godt, og hvilke der fungerede dårligt.
  • Hvilke konkrete metoder projektet vil bruge til at styrke opsporing, test og motivering af personer i den primære målgruppe således, at de gennemfører et opkvalificeringsforløb med fokus på at løfte basale læse-, skrive- og regnekompetencer. Herunder skal det også fremgå, hvilke opkvalificerings-indsatser, deltagerne motiveres til at gennemføres
  • Såfremt der indgår samarbejder, skal der nedsættes en styregruppe, der består af repræsentanter fra alle relevante aktører.

Indsatsen kan med fordel koordineres med igangværende projekter på området. (Se hvilke tilskudsmodtagere, der tidligere har opnået støtte her: https://star.dk/tilskud/tilsagn-om-tilskud-fra-ansoegningspuljer).

Projekterne skal gøre brug af en vedlagt aktivitets- og resultatopfølgningsdokument og forandringsteori, der anskueliggør, hvordan projektets forskellige aktiviteter bidrager til at opnå succeskriterierne

(se eksempel op udfyldt forandringsteori).

Projektets kerneelementer

Projekterne skal have fokus på følgende kernelementer:

  • At implementere og/eller styrke opsporing og test af ledige og beskæftigede i den primære målgruppe.
  • At motivere og hjælpe personer i den primære målgruppe med at gennem-føre indsatser, der styrker deres basale færdigheder.
  • At opbygge viden og kompetencer blandt relevante medarbejdere ift. at opspore, vejlede og motivere de ledige og beskæftigede til et løft af basale færdigheder.
  • Evaluering og dokumentation af indsats(er) med fokus på måltal, best practice og metoder.

Indsatsen kan desuden bygge videre på centrale erfaringer fra tidligere og/eller igangværende projekter.

Projektets succeskriterier

Ansøgere skal angive projektets måltal på baggrund af følgende kriterier:

  • Antallet af personer i den primære målgruppe, der opspores for behov for løft af basale færdigheder.
  • Antallet af personer i den primære målgruppe, der deltager i læse-, skrive-, regnetest/-screening.
  • Antallet af personer i den primære målgruppe, der deltager i opkvalificerende læse-, skrive- og regnekurser eller ordblindekurser.
  • Antallet af personer i den primære målgruppe, der gennemfører ét eller flere opkvalificerende læse-, skrive- og regnekurser eller ordblindekurser.

Kriterier for tildeling af tilskud

For at komme i betragtning til tilskud skal ansøgningen indeholde en tydelig ledelsesmæssig forankring af projektet i forhold til at koordinere projektets aktiviteter.

Hvis der indgås samarbejder mellem flere aktører, skal ansøger vedlægge en samarbejdsaftale med de relevante aktører.

Alle ansøgninger vurderes ud fra følgende otte kriterier:

  • Beskrivelse hvordan projektet trækker på forskning på området, eget erfaringsgrundlag i henhold til barrierer/successer fra egne indsatser og/eller andet relevant erfaring.
  • Beskrivelse af ambitiøse og realistiske måltal for indsatsen, herunder antallet af ledige og/eller beskæftigede fra den primære målgruppe, som forventes opsporet, testet og opkvalificeret, og antallet af medarbejdere fra den sekundære målgruppe, der forventes opkvalificeret til at styrke indsatsen.
  • Beskrivelse af de opsporingsmetoder/-værktøjer, som testes, anvendes og/eller implementeres.
  • Beskrivelse af, hvordan den primære målgruppe motiveres til at opkvalificere deres basale færdigheder, samt hvilke opkvalificeringsindsatser som de motiveres til at gennemføre.
  • At der er et tydeligt fokus på kompetenceopbygning blandt medarbejdere, der beskæftiger sig med ordblinde, eller læse-, skrive- og regneudfordrede.
  • Beskrivelse af, hvordan ansøger vil sikre, at indsatsens udvikling og erfaringer løbende dokumenteres, samt sikre at projektets erfaringer forankres i det videre arbejde.
  • En tydelig og velbegrundet sammenhæng mellem det forventede antal deltagere og det ansøgte beløb.
  • Det vurderes positivt, hvis der indgår et samarbejde med en eller flere relevante aktører. Hvis der indgår et samarbejde, skal der vedlægges en samarbejdsaftale med disse.

Forpligtelser ved deltagelse

Ved deltagelse i projektet forpligter tilskudsmodtager sig til:

  • At leve op til dokumentationskravene
  • At stå til rådighed og deltage i forbindelse med eventuelle aktiviteter STAR måtte igangsætte med henblik på opstartsmøde, at gennemføre evaluering samt i at udbrede viden og erfaringer om indsatsen.
  • At efterleve Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings retningslinjer vedrørende ansvar for databehandling, som findes på www.star.dk under ”Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet”

Dokumentation og evaluering

Projekterne skal halvårligt indsende delrapporter til STAR, som tager udgangspunkt i STARs skabelon, der bruges til løbende at måle projektets fremdrift.

Efter projektets afslutning skal der indsendes en slutrapport sammen med et regnskab for hele projektperioden. Slutrapporten skal udgøre den interne evaluering af projektet. Der kan ikke anvendes tilskudsmidler til gennemførelse af en ekstern evaluering ved projektafslutning.

Projektet skal ved projektafslutning selv følge op på og evaluere projektets kerneelementer samt succeskriterier. Det er vigtigt, at projektet ved projektstart har fastlagt en model for, hvordan det vil følge op på målsætninger undervejs i projektperioden.

STAR gennemfører en undersøgelse blandt projektets deltagere for at undersøge deres oplevelse med at deltage i indsatsen.

Tilskudsmodtager forpligter sig derfor til løbende igennem projektperioden at udsende et spørgeskema på vegne af STAR til alle deltagere, der visiteres til indsatsen. Desuden forpligter tilskudsmodtager sig til at deltage i opstartsmøder for at sikre en fælles forstå-else for betingelserne for tilsagnet og dokumentation af resultater. STAR vil i den forbindelse indhente og behandle ikke-følsomme personoplysninger angående deltagelse i projektet.

Tilskudsberettigede udgifter

Der kan søges om tilskud til følgende udgiftsposter:

  • Kompetenceudvikling af medarbejdere, der arbejder med målgruppen
  • Information og kampagner
  • Løn til frikøb eller ansættelse af medarbejdere
  • Transportudgifter for medarbejdere fx i forbindelse med kørselsudgifter forbundet med projektet
  • Intern evaluering/opfølgning
  • Revision
  • Kursusaktivitet

Der skal opstilles et samlet budget for hele perioden.

Udgifterne skal være rimelige og velbegrundede med afsæt i en konkret vurdering af, hvad der kræves for at implementere indsatsen.

Styrelsens budgetskabelon skal anvendes, og budgettet skal indeholde fyldestgørende noter til budgetposterne. I budgetskabelonen fremgår det, hvordan budgettet udfyldes korrekt med noter. Se evt. guide til budgetlægning på nedenstående side.

Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet

Lønniveauet skal som udgangspunkt svare til løn for sammenligneligt arbejde inden for staten. Et overblik over gennemsnitslønninger i staten fordelt på funktioner findes på nedenstående side:

Lønoverblik til lønforhandlinger i staten

Krav om afrapportering

Der stilles krav om indsendelse af halvårlige statusrapporter, som skal indsendes forud for udbetaling af tilskud.

Efter projektets afslutning skal der indsendes en slutrapport (selv-evaluering) sammen med et regnskab for hele projektperioden.

Der vil blive udarbejdet skabeloner for status og slutrapport. 

Vejledning, retningslinjer og for forandringsteori og resultatmåling kan findes på følgende link:

https://star.dk/tilskud/vejledninger-retningslinjer-og-skabeloner

Krav til regnskab

Der stilles krav om indsendelse af halvårlige delregnskaber forud for udbetaling af tilskud samt et endeligt regnskab for hele projektperioden senest tre måneder efter projektperiodens afslutning. 
Afhængig af tilskuddets størrelse skal det endelige regnskab enten være revisorpåtegnet regnskab (ved tilskud på over 1.000.000 kr. (offentlig ansøger) / 250.000 kr. (privat ansøger) eller ledelsespåtegnet (ved tilskud under 1.000.000 kr. (offentlig ansøger) / 250.000 kr. (privat ansøger).

Regnskabet skal modsvares af udgiftsposterne i det godkendte budget. Nedenstående budget- og regnskabsskabelon skal anvendes ved indsendelse af regnskaber.

Frister for indsendelse af regnskaber vil fremgå af tilsagnsbrevene.

Udbetaling

Tilskuddet vil blive udbetalt bagudrettet på baggrund af de indsendte regnskaber.

Ansøgningsfrist og praktiske oplysninger

Ansøgninger skal sendes til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering via styrelsens Tilskudsportal senest mandag den 16. juni 2025, kl. 12.00. Ansøgninger der sendes efter dette tidspunkt, vil blive afvist.

Tilskudsportalen

Der kan forventes svar på ansøgningen ultimo august.

Spørgsmål kan stilles på mail puljestyring@star.dk

Ved indsendelse af ansøgninger skal følgende skabeloner anvendes:

Ansøgningskema (word)

Budgetskema (budget)

Forandringsteori

Aktivitets- og resultatsopfølgning

Slutrapport (word)

Statusrapport (word)

Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet.

Informationsmøde

Der afholdes et digital informationsmøde i ansøgningsperioden d. 23 maj 2025 kl. 13.00-14.00. Tilmelding til David Sørensen på puljestyring@star.dk

Spørgsmål og svar

Spørgsmål og svar vedr. ansøgningspuljen, hvor indhold uddybes/specificeres, vil blive offentliggjort på denne side.

Sidst opdateret: 01-05-2025