Spring til hovedindhold
Spring over venstremenu

Hvordan skaber vi gode match mellem ikke-jobparate ledige og virksomheder?

21-02-2025

Ny ph.d.-afhandling peger på 3 vigtige forhold, der har betydning for et godt match mellem virksomhed og ledig.

Virksomhedsrettede beskæftigelsesindsatser spiller en afgørende rolle i at få flere ikke-jobparate ledige ind på arbejdsmarkedet. Men hvordan skaber vi de rette match, der gør en reel forskel? En ny ph.d.-afhandling i samarbejde med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) giver nye indsigter i, hvordan virksomhedsforløb bedst understøtter ledige, der står længere væk fra arbejdsmarkedet.

Match er ikke én ting – men flere sammenhængende faktorer
Det rette match opstår ikke automatisk. Afhandlingen viser, at der er særligt tre dimensioner af match, der er afgørende for, at borgeren får et vellykket virksomhedsforløb:

  • Formålsmatch – Borgeren oplever, at virksomhedsforløbet har et klart formål, der giver mening i forhold til deres mål og situation. Når borgeren har ejerskab over forløbet, øges motivationen markant.

  • Kompetencematch – Arbejdsopgaverne på virksomheden skal matche borgerens kompetencer og skånehensyn. Når borgeren oplever succes i deres opgaver, styrkes troen på egne evner og den faglige udvikling. Virksomheden spiller en nøglerolle ved at vise tålmodighed, rummelighed og overskud samt give borgeren snor til at lære af fejl.

  • Relationsmatch – Borgeren skal føle sig inkluderet og som en værdifuld del af arbejdsfællesskabet. Gode relationer skaber psykologisk tryghed, forpligtelse og engagement i virksomheden.

Match udvikles over tid – og virksomhederne spiller en nøglerolle

Det rette match opstår sjældent fra dag ét. Afhandlingen finder, at match er en dynamisk proces, der skabes og udvikles over tid. Det sker gennem en række tilpasnings- og støtteaktiviteter, hvor virksomheder og beskæftigelsesmedarbejdere spiller en central rolle.

Virksomhedens engagement og inklusionskompetencer er afgørende. Det er ikke nok, at en virksomhed tager imod en ledig – det kræver også, at der er personer på arbejdspladsen, som har motivationen og de rette kompetencer til at hjælpe den ledige ind på arbejdsmarkedet og støtte dem i deres udvikling.

Virksomheder, der lykkes bedst med ikke-jobparate ledige, har typisk følgende fællestræk:

  • De tilbyder reelle arbejdsopgaver, der giver borgeren mulighed for at bidrage med værdi og har jobåbninger til borgeren, hvis det rette match udvikles.

  • De har medarbejdere, der er motiverede for at arbejde sammen med målgruppen, og som har overskud, tålmodighed og evnen til at rumme og støtte ledige længere væk fra arbejdsmarkedet.

  • De sikrer den rette støtte til borgeren, fx gennem oplæring, tilpasning af arbejdsopgaver samt anerkendelse og inddragelse i sociale og faglige fællesskaber.

Når virksomheder aktivt arbejder med disse faktorer, øges chancerne for, at borgeren ikke kun trives, men også udvikler sig og på sigt bliver en del af arbejdsmarkedet og en gevinst for virksomheden. 

Det er Esben Højmark i STAR, der har skrevet ph.d’en med titlen: ”Hvorfor og hvornår virker den virksomhedsrettede beskæftigelsesindsats? En virkningsevaluering af virksomhedsforløb for ikke-jobparate ledige” 

Link til afhandlingen "Hvorfor og hvornår virker den vikrsomhedsrettede beskæftigelsesindsats? En virkningsevaluering af virksomhedsforløb for ikke-parate ledige"