02-12-2025
Ny fokusrevision: Kommunerne administrerer personlig assistance i overensstemmelse med lovgivningen
Revisionsvirksomheden BDO har udarbejdet en fokusrevision om kommunernes administration af ordningen med personlig assistance til personer med handicap. Undersøgelsen viser, at kommunerne generelt administrerer i overensstemmelse med den gældende lovgivning på området.
Revisionen viser, at der i mange kommuner er en hurtig sagsbehandling af personlig assistance, og at der ikke er administrative processer, der står i vejen for brugen af ordningen. Der er ikke fundet tegn på misbrug og snyd med ordningen ifm. udbetalinger af støtte, og kommunerne har generelt en god og solid praksis for administrationen på området. Endelig ses det, at borgerne sjældent klager over kommunernes afgørelser, og at de oftest får de støttetimer, de ansøger om.
Rapporten indeholder også en række mulige veje til at styrke administration af området yderligere, herunder at:
- styrke borgeres og virksomheders opmærksomhed på ordningen, som eksempelvis kan ske ved at igangsætte målrettede initiativer til at inkludere flere personer med fx psykisk handicap i ordningen.
- styrke fokus på og overblik over udviklingen i brugen af personlige assistance via eget ledelsesinformationssystem eller ved hjælp af data på kommuneniveau fra Jobindsats.
- differentiere opfølgningen ved at anvende en ikke-tidsbestemt bevilling, når behovet for personlig assistance må forventes af være meget stationært, og gennemføre mere grundige opfølgninger med løbende dialog i sager, hvor der er grund til at tro, at støttebehovet ændrer sig løbende.