Spring til hovedindhold

Opslag: Ansøgning om tilskud til Ungeløftets initiativ for unge med psykiske lidelser og unge med udfordringer ud over ledighed - FL § 17.59.21.50

Ansøgningsfrist 15-05-2025

Formålet er at hjælpe de 43.000 unge uden job eller uddannelse videre i ordinære timer eller uddannelse gennem det samlede initiativ IPS (Individuelt Planlagt job med Støtte) og Flere unge skal med.

Som følge af Aftale om Ungeløftet – flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber fra oktober 2024 er der afsat midler til at udbrede initiativerne Markant styrkelse af indsats til unge med psykiske lidelser og Flere unge skal med over en tiårig periode (2025-2035). Midlerne er finansieret af Aftale om Nyt kontanthjælpssystem fra oktober 2023 og Finanslov for 2025. Samlet udmeldes 519,1 mio. kr. ved denne ansøgningsrunde (2025-2028).

Læs mere om initiativet her: Om IPS og Flere unge skal med.

STAR afholder i samarbejde med KL et webinar for kommunerne om initiativerne IPS og Flere unge skal med, herunder om kommunernes arbejde med lokale partnerskaber sammen med virksomheder og civilsamfund. På webinaret får du også en kommunes trin for trin guide til, hvordan de ved samarbejde med civilsamfundet har fået et tilbud til kommunens unge, som kan noget andet end de andre tilbud, de unge får. Webinaret finder sted torsdag den 20. marts kl. 9:30-11.

Webinaret kan tilgås via dette link:

 Webinar IPS og Flere unge skal med

Målgruppen

Initiativet er målrettet unge i alderen 15-29 år uden job eller uddannelse. Målgruppen består af alle ydelsesmodtagere, unge uden job, uddannelse og ydelse og unge med delvis beskæftigelse op til 18 timer om ugen.

Det er op til kommunen at vurdere, hvilke unge i målgruppen der skal tilbydes indsatsen.

Formålet

Det overordnede formål er, at flere unge i målgruppen opnår beskæftigelse, ordinære timer eller uddannelse.

Formålet er samtidig at udbrede den beskæftigelsesrettede og tværsektorielle IPS-indsats og den håndholdte Flere unge skal med-indsats og herigennem sikre koordinerede forløb på tværs af beskæftigelses-, uddannelse-, social- og sundhedsområdet.

Det er herudover en central ambition at etablere lokale partnerskaber mellem kommuner, lokale virksomheder, herunder socialøkonomiske virksomheder, civilsamfundsorganisationer mv. om i samarbejde at bane vejen for, at de unge kan blive en del af arbejdsfællesskabet, en uddannelse eller andre meningsfulde fællesskaber.

Ansøgerkreds

Indsatsen kan søges af alle landets kommuner. Der er mulighed for, at flere kommuner kan gå sammen om en ansøgning i et tværkommunalt samarbejde. Samarbejdet kan fx omhandle hele initiativet eller alene dele af initiativet, fx samarbejde om lokalt partnerskab.

Projektperiode

Projektperioden løber fra august 2025 til og med december 2028. Indsatsen kan igangsættes, når kommunen har opnået tilsagn – der kan forventes svar på ansøgninger medio juni 2025.

Det afsatte beløb for perioden 2026, 2027 og 2028 (svarende til 487,8 mio. kr. af de i alt 519,1 mio. kr.) udmøntes med forbehold for finanslovenes vedtagelse i 2026, 2027 og 2028, hvilket følger almindelig praksis ved flerårige tilskud.

Der forventes gennemført tilsvarende ansøgningsrunder for hhv. 2029-2031 med 291,1 mio. kr. og 2032-2035 med 336,0 mio. kr.

Om indsatsen

IPS og Flere unge skal med

IPS og Flere unge skal med bygger på de samme faglige og metodiske grundprincipper. IPS er målrettet unge med psykiatriske diagnoser, og unge der modtager behandling i socialpsykiatrien.

Den væsentligste forskel mellem IPS og Flere unge skal med er, hvilken tværfaglig samarbejdspartner der indgår i samarbejdet om den enkelte unge:

  • IPS stiller krav om et formaliseret samarbejde med behandlingspsykiatrien i regionerne eller socialpsykiatrien i kommunerne.
  • Flere unge skal med stiller ikke et krav til et formaliseret tværfagligt samarbejde. Hvis det gavner den enkelte unge, kan der samarbejdes med aktører, der kan håndtere de forskellige og komplekse udfordringer, som en stor del af de unge står overfor. Det kan fx være gruppeforløb, samarbejde med forældre, idrætsforeninger eller civilsamfundsaktører. Indsatsen kan desuden tænkes sammen med motivationsfremmende forløb.

Medarbejdere i kommunen kan arbejde med begge indsatser på tværs af deres sagsstammer. Det er muligt for den unge at skifte indsats undervejs.

Opsporing af unge i målgruppen

Idet målgruppen omfatter unge uden ydelse i alderen 15-29 år, skal kommunen som en del af initiativet styrke opsporingen af de unge, der ikke i forvejen har en sag i kommunen. Opsporing kan foregå sammen med den kommunale ungeindsats (KUI), der har en opsøgende forpligtelse overfor unge i alderen 15 til 24 år.

Kommunen skal herudover etablere samarbejde med andre aktører i fx psykiatrien og socialforvaltningen om at henvise unge til indsatsen. Det kan også foregå ved at inddrage civilsamfundsaktører som fx boligsociale aktører, der laver indsatser for unge i landets udsatte boligområder.

Kobling til partnerskabet i Ungeløftet

Kommunerne skal i forbindelse med initiativet etablere lokale partnerskaber, der skal bidrage til at realisere Ungeløftets målsætninger og fungere i samspil med IPS og Flere unge skal med-indsatsen. I det lokale partnerskab indgår ud over kommunen virksomheder og civilsamfundsorganisationer. Derudover kan andre relevante aktører indgå. Kommunen forventes at påtage sig en koordinerende rolle og skal sammen med de deltagende lokale partnere forpligte sig til at hjælpe målgruppen videre i tilværelsen med fokus på beskæftigelse, uddannelse og meningsfulde fællesskaber. Yderligere kan kommunen inddrage civilsamfundet aktivt i opsporing af de unge. Herunder skal partnerskaberne forpligte sig til:

  • At tilvejebringe jobåbninger for unge i målgruppen for Ungeløftet.
  • At understøtte et paradigmeskifte, hvor målet er, at flere unge skal opnå løntimer og beskæftigelse.
  • At arbejde aktivistisk ved at inddrage civilsamfundet og organisationer, der arbejder med målgruppen, til at udvikle nye løsninger for målgruppen på tværs af beskæftigelses-, uddannelse-, social- og sundhedsområdet og til at opspore de unge mhp. at tilbyde relevante indsatser.
  • At samarbejde om at udbrede de øvrige initiativer i Ungeløftet samt øvrige lokale initiativer og indsatser, der vurderes relevante for målgruppen.

Der vil være mulighed for at bygge ovenpå eksisterende samarbejder i etableringen af lokale partnerskaber. På denne måde kan Ungeløftet ligeledes styrke eksisterende partnerskaber lokalt. Det er et krav ved ansøgning, at kommuner tilkendegiver, at de etablerer nye lokale partnerskaber eller udbygger eksisterende partnerskaber inden for det første år af projektperioden.

Projektets kerneelementer

Kommunerne skal sikre, at beskæftigelsesindsatsen for unge i målgruppen bygger på de evidensbaserede IPS-principper:

  1. Ingen eksklusion - alle, der ønsker at arbejde, skal have mulighed for at modtage et IPS-tilbud
  2. IPS er en integreret del af den psykiatriske behandling*
  3. Målet er ansættelse på det ordinære arbejdsmarked
  4. Vejledning om sociale ydelser og arbejde
  5. Hurtig jobsøgning
  6. Støtten under beskæftigelse varer så længe, der er et behov
  7. Udgangspunkt i deltagerens præferencer og valg
  8. Samarbejde med lokale arbejdsgivere

* Flere unge skal med bygger på de samme principper som IPS, men adskiller sig ved, at samarbejdet ikke er obligatorisk og ikke er begrænset til psykiatrien, men kan foregå på tværs af beskæftigelses-, uddannelse-, social- og sundhedsområdet.

Principperne er beskrevet her:

Kort om de otte principper for IPS.

Principperne indebærer blandt andet, at medarbejderne har lave sagsstammer for at sikre en håndholdt indsats. Alt efter, hvordan indsatsen organiseres lokalt, forventes der 20-25 borgere pr. sagsstamme med henblik på at sikre en individuel og fleksibel indsats for den enkelte unge.

Projektets succeskriterier

Indsatsens succeskriterier er:

  • At flest mulige unge i målgruppen opnår helt eller delvist fodfæste på arbejdsmarkedet eller kommer i uddannelse. Herunder:
    • At 50 pct. af indsatsgruppen har været berørt af lønnede timer eller uddannelse ved projektets afslutning (minimum efter 18 måneders indsats)
    • At unge uden job, uddannelse og ydelse udgør minimum 10 pct. af indsats-gruppen ved projektets afslutning.

 

  • At styrke en vidensbaseret beskæftigelsesindsats med udgangspunkt i IPS og Flere unge skal med, og at alle deltagerkommuner inden for det første år efter opstart har:
    • Indgået aftale om en IPS-indsats med behandlingspsykiatrien, og at kommunens IPS-indsats omfatter socialpsykiatri og evt. andre psykosociale aktører.
    • At involverede teamledere, medarbejdere og samarbejdspartnere arbejder efter principperne i IPS og Flere unge skal med.

 

  • At deltagerkommunerne etablerer et lokalt partnerskab inden for rammerne af Ungeløftet og styrker det tværfaglige samarbejde på tværs af beskæftigelse-, social- og sundhedsområdet. Herunder:
    • Indgår aftale med lokale virksomheder, civilsamfundsaktører mv. om at udvikle nye løsninger med henblik på at hjælpe den unge videre i arbejde, uddannelse eller meningsfulde fællesskaber.

Kriterier for vurdering af ansøgninger og tildeling af tilskud

Der vil i vurderingen af ansøgningerne blive lagt vægt på følgende:

  • At estimering af målgruppen er rimelig i forhold til tilgængeligt data.
  • At projektets budget er rimeligt og velbegrundet, så der sikres mest mulig værdi for pengene.
  • At der er angivet kommunal medfinansiering. Det kan fx være på 30 pct. af lønudgifter til medarbejdere.
  • At kommunen vil arbejde ud fra initiativets succeskriterier og forpligtelser, herunder lokale partnerskabsaftaler og opsporing af unge uden job, uddannelse og ydelse.

Forpligtelser ved deltagelse

Ved deltagelse i projektet forpligter tilskudsmodtager sig til at efterleve styrelsens retningslinjer vedrørende ansvar for databehandling, som findes på siden:

Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet.

Dokumentation og registreringskrav

Der stilles som krav, at deltagende kommuner skal registrere centralt fastlagte persongruppemarkører i deres kommunale fagsystemer på alle borgere omfattet af projektet. Disse registreringer på borgerne skal blandt andet anvendes til brug for opfølgning på resultatkrav, udbetaling af tilskud til kommuner og til brug for evaluering.

STAR vil inden for det første år af projektperioden stille krav om, at kommunerne indsender en beskrivelse af partnerskabsaftaler som dokumentation til STAR.

Monitorering og evaluering

STAR udarbejder et monitoreringssystem, som gør det muligt at følge frem-drift for hver kommune. Monitoreringsrapporten vil blive offentliggjort på jobindsats.dk hver måned med opgørelser af løbende resultater.

Der stilles krav om, at deltagende kommuner bidrager med data og dokumentation til evaluering og implementeringsstøtte. Som led heri vil STAR i løbet af projektperioden bede om kontaktoplysninger og samtykke til, at STAR eller underleverandør må kontakte relevante kontaktpersoner i partnerskaberne, medarbejdere og ledere i kommunen og relevante samarbejdspartnere, der indgår i initiativet med henblik på at kunne understøtte og videndele på tværs af kommuner.

Implementeringsunderstøttelse

For at understøtte implementeringen af IPS-metoden gennemføres der i samarbejde med IPS-ambassadørkorpset årlige IPS-kvalitetsmålinger i kommunerne. Formålet er, at give kommunerne mulighed for at vurdere kvaliteten af deres indsats og overveje tiltag til forbedring.

Yderligere vil STAR tilbyde implementeringsunderstøttelse til alle deltagende kommuner på tværs af landet via STAR’s regionale implementeringsenheder. Det kan fx være i form af sparringsgrupper, netværksmøder, temamøder med konkrete cases og erfaringsudveksling.

Tilskudsberettigede udgifter

Fordelingen af midler skal fremgå af budget. Udgifterne skal være rimelige og velbegrundede med afsæt i en konkret vurdering af, hvad indsatsen indeholder.

Der kan søges om tilskud til følgende udgiftsposter:

  • Aflønning af de medarbejdere, som skal arbejde med IPS og Flere unge skal med-indsatsen.
  •  Aflønning af faglig koordinator for IPS og Flere unge skal med-indsatsen.
  • Omkostninger i forbindelse med undervisning, virksomhedsnetværk, afholdelse af matcharrangementer mv.
  • Frikøb af samarbejdspartnere til aktiv deltagelse i indsats for målgruppen fx i regionen eller i en civilsamfundsorganisation.
  • Konsulentbistand til undervisning og supervision i indsatsens etableringsfase.
  • Revision.

Udgiftsposterne skal være rimelige og velbegrundede med afsæt i en konkret vurdering af, hvad der kræves for at implementere indsatsen.

Midlerne kan udelukkende anvendes til opgaver som led i indsatsen beskrevet her i opslaget.

Styrelsens budget- og regnskabsskabelon skal anvendes, og budgettet skal indeholde fyldestgørende noter til alle budgetposter. Der skal bl.a. indsættes lønsatser og timeantal.

Vejledninger, retningslinjer og skabeloner til ansøgningspuljer på beskæftigelsesområdet

Lønniveauet skal som udgangspunkt svare til løn for sammenligneligt arbejde inden for staten. Et overblik over gennemsnitslønninger i staten fordelt på funktioner findes på nedenstående side:

Lønoverblik til lønforhandlinger i staten

Krav til regnskab

Der stilles krav om indsendelse af delregnskab samt et endeligt regnskab for hele projektperioden senest tre måneder efter projektperiodens afslutning.

Afhængig af tilskuddets størrelse, skal det endelige regnskab være revisorpåtegnet ved tilskud til offentlig ansøger på over 1.000.000 kr. og ledelsespåtegnet ved tilskud til offentlig ansøger på eller under 1.000.000 kr.

Regnskabet skal modsvares af udgiftsposterne i det godkendte budget. Nedenstående budget- og regnskabsskabelon skal anvendes ved indsendelse af regnskaber.

Frister for indsendelse af regnskaber vil fremgå af tilsagnsbrevene.

Udbetaling

Det samlede beløb afsat til ansøgningspuljen er fordelt på finansloven over flere år. At puljens samlede beløb er fordelt over flere år betyder, at tilsagn om tilskud vil blive givet løbende i takt med finanslovenes vedtagelse.

Ansøgningen skal imidlertid dække hele projektperioden.

Tilskuddet udbetales bagudrettet i to rater på baggrund af indsendt del- og slutregnskab. Der er knyttet en række betingelser til udbetalingerne:

  • 1. rate (delregnskab): 50 pct. af tilskuddet kan udbetales på baggrund af et ledelsespåtegnet delregnskab. Der er ikke et resultatkrav forbundet med udbetaling af denne rate.
  • 2. rate: (slutregnskab): De sidste 50 pct. af tilskuddet udbetales på baggrund af et endeligt slutregnskab for hele projektperioden, dog med følgende forbehold:

Resultatkrav 1:

  • Hvis 50 pct. af indsatsgruppen er kommet i beskæftigelse eller uddannelse i en given måned i projektperioden kan 40 pct. af tilsagnsbeløbet udbetales.

Resultatkrav 2:

  • Hvis 55 pct. af indsatsgruppen er i beskæftigelse eller uddannelse i en given måned i projektperioden kan de sidste 10 pct. af tilsagnsbeløbet udbetales.

Resultatkrav 1 og 2 opgøres alene i sidste halvdel af projektperioden.

Hvis det kun er resultatkrav 1, der er opfyldt, vil der samlet set blive udbetalt op til 90 pct. af tilskuddet. Hvis både resultatkrav 1 og 2 er opfyldt, vil der samlet set blive udbetalt op til 100 pct. af tilskuddet.

Ansøgningsfrist og praktiske oplysninger

Ansøgninger skal sendes til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering via styrelsens Tilskudsportal senest den 15. maj 2025, kl. 12.00. Ansøgninger der sendes efter dette tidspunkt, vil blive afvist.

Tilskudsportalen til puljeansøgninger

Der kan forventes svar på ansøgningen medio juni 2025.

Spørgsmål kan stilles pr. e-mail til star@star.dk

Ved indsendelse af ansøgninger skal følgende skabeloner anvendes:

Ansøgningsskema

Budgetskema 

Nyttige links

Få generel information om IPS:

IPS-hjemmesiden.

Læs om de 8 principper, der udgør IPS-metoden:

Kort om de 8 principper.

Læs om de positive effekter ved IPS i det danske IPS-forsøg:

Projekt Inklusion.

Læs om de positive jobeffekter af Jobfirst-metoden, som Flere unge skal med bygger på:

Løntimer har langsigtede effekter.

Få yderligere sparring om IPS-indsatsen hos IPS-ambassadøren i jeres region:

Kontaktoplysninger.

 

Spørgsmål og svar

Spørgsmål og svar til initiativet, hvor initiativets indhold uddybes/specificeres vil blive offentliggjort på denne side.

 

Sidst opdateret: 07-03-2025