Spring til hovedindhold
Spring over venstremenu

Ny model for opfølgning giver god dialog mellem STAR og kommunerne

24-04-2025

Det første års erfaringer med en ny model for opfølgning på lediges registrering af jobsøgning er positive. Mere dialog mellem STAR og kommunerne har betydet større forståelse for kommunernes udfordringer. STAR kan på den baggrund sætte en række initiativer i gang, der skal føre til en forbedring.

Tidligere kontaktede STAR primært kommunerne via breve, når der var anledning til at følge op på lediges registrering af jobsøgning. Det har kommunerne nogle gange oplevet som administrativt tungt og som en manglende interesse i kommunernes virkelighed og udfordringer.

Derfor har STAR ændret opfølgningen i en mere hjælpende og dialogbaseret retning. Som konsekvens heraf inviterede STAR de ni kommuner, som i 12 måneder havde en gennemsnitlig andel af jobparate SHO- og KTH-modtagere uden én månedlig jobsøgning på over 50 pct., til dialogmøder om deres udfordringer i praksis. 

Dialogmøderne afdækkede fem centrale udfordringer i forbindelse med jobparate lediges registrering af jobsøgning. Udfordringerne omfattede borgernes sproglige og it-mæssige kompetencer, håndtering af fritagelser, Jobnets brugervenlighed, visitation samt oplevelsen af manglende mening med registreringen.

Det er vigtigt, at jobparate ledige står til rådighed og er aktivt jobsøgende, da det sikrer, at de hurtigere finder beskæftigelse og reducerer risikoen for langtidsledighed. Det er både til gavn for dem selv, virksomheder og samfundet. Her spiller registrering af jobsøgningen en central rolle, fx ved at sagsbehandleren kan bruge informationen til at understøtte den lediges jobsøgningsstrategier. Derfor har STAR fokus på at hjælpe med at løse nogle af de udfordringer, kommunerne oplever. 

Som et resultat af dialogmøderne og ønsker fra kommunerne, iværksætter STAR derfor forskellige initiativer, der skal imødekomme kommunernes behov.

Det er:

  • Udarbejdelse af et inspirationskatalog baseret på best practice
  • Styrket formidling af jobsøgning og Jobloggen som redskab
  • Styrket kendskab til vejledninger om Joblog til borger og sagsbehandler

Den nye model for opfølgning blev indført i 2024. STAR har derfor samlet erfaringer fra de ni kommuner i en rapport, hvor du kan læse mere om udfordringer og løsninger.

Rapporten finder du her:Jobparate ydelsesmodtageres jobsøgning - Resultater fra dialogmøderne som led i det kommunale rådighedstilsyn 2024