Spring til hovedindhold
Spring over venstremenu

Invitation til markedsdialog for fritvalgsforsøg

27-06-2025

Til forberedelse af forsøg med frit valg af aktør ønsker vi at modtage input fra markedet og inviterer derfor til markedsdialog.

Om forsøget

Udvalgte dagpengemodtagere får med forsøget frit valg til et kontaktforløb hos enten kommunen, a-kassen eller en anden aktør (fx private leverandører, civilorganisationer, m.v.) de første fire ledighedsmåneder i en treårig forsøgsperiode. I forsøgsordningen vil den valgte aktør have ansvar for at afholde samtaler med den ledige borger og eventuelt indstille til tilbud hos kommunen. 

Om processen

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er ved at forberede forsøget. For at indsamle input fra markedet af private leverandører og civilsamfundsorganisationer ønsker vi at afholde markedsdialog med potentielle leverandører på baggrund af en på forhånd fastlagt spørgeramme. Vi forventer, at spørgerammen blandt andet vil omfatte følgende:

  • Hvilke kriterier, der kan være relevante at opstille i en godkendelsesmodel for at sikre både kvalitet og konkurrence
  • Hvordan er incitamentsbaseret betalingsmodel kan organiseres

Markedsdialogen skal være med til at sikre, at der til forsøget konstrueres en velegnet godkendelsesmodel, og at der er interesse fra markedet i at byde ind på forsøget.

Kriterier for udvælgelse af leverandører, civilsamfundsorganisationer mv. til markedsdialog.

Såfremt flere end 10 virksomheder henvender sig med ønske om deltagelse i markedsdialogen, vil Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udvælge leverandører mv. på grundlag af objektive og saglige kriterier. Det tilstræbes, at gruppen af udvalgte leverandører sammensættes på en sådan måde, at den er repræsentativ for markedet. 

Leverandørerne udvælges på baggrund af deres erfaring med levering af ydelser som anden aktør og kontaktforløb til kommuner, således at leverandører mv., der har bred viden om og kapacitet til at levere ydelser som anden aktør og kontaktforløb, prioriteres.

Såfremt flere virksomheder ønsker at deltage, vil Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering overveje en skriftlig markedsdialog, hvor eventuelle øvrige leverandører kan indsende skriftlige besvarelser af spørgerammen.

Dialogens rammer

Dialogmøderne bliver tilrettelagt på en sådan måde, at alle leverandører får de samme oplysninger, og at dialogen tager udgangspunkt i den på forhånd udsendte spørgeramme. Markedsdialogmøderne afholdes i fortrolighed, og der vil således ikke blive udarbejdet et offentligt tilgængeligt referat.

  • Foreløbige datoer: Uge 35-36
  • Mødevarighed: Maksimalt 1,5 time
  • Sted: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Vermundsgade 38, 2100 København Ø. Alternativt digitalt via Microsoft Teams.
  • Mødeantal: Der forventes afholdt individuelle møder med op til 10 virksomheder. Såfremt flere virksomheder ønsker at deltage, vil Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering overveje en skriftlig markedsdialog, hvor eventuelle øvrige leverandører kan indsende skriftlige besvarelser af spørgerammen.

Ønsker du at deltage?

Såfremt du ønsker at deltage, bedes du sende e-mail herom til Nicklas Beck Jørgensen: nbj@star.dk med kopi til Anna Damgård Kristensen: adk@star.dk

Fristen for tilkendegivelse af ønske om deltagelse er mandag den 18. august 2025.