
Temaside om Beskæftigelsesreform 2025
Denne temaside samler information fra STAR, der skal hjælpe kommuner, a-kasser, virksomheder og andre aktører på beskæftigelsesområdet med at forberede og understøtte implementering af Beskæftigelsesreform 2025. Siden bliver løbende opdateret.

Hovedelementer i Beskæftigelsesreform 2025
Beskæftigelsesreform 2025 er den største forenkling og afbureaukratisering af beskæftigelsesindsatsen nogensinde. Formålet med indsatsen er stadig at flest muligt har et job, og at virksomheder kan få kvalificeret arbejdskraft.
Aftalen bygger på en række anbefalinger fra Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats og tager udgangspunkt i seks grundelementer:
- Forenkling af målgrupper
- Individuelt tilrettelagt indsats for borgerne
- Værdigt sanktionssystem i balance
- Nedlæggelse af jobcentre og frihed i organisering
- Mere plads til a-kasser og private aktører
- Fra proceskrav til resultatstyring.
Aftaleteksten
Se teksten til den reform, politikerne har besluttet:
Aftaletekst, Beskæftigelsesreform 2025 på beskæftigelsesministeriets side
Tidsplan for implementering
De første dele af reformen forventes at træde i kraft februar 2026, og de sidste dele træder i kraft januar 2027.
Tidsplan
Fase 1, Ikrafttrædelse februar/juli 2026
- April 2025: Politisk aftale
- Juni 2025: Lovforslag sendes i ekstern høring
- August 2025: Frist for ekstern høring
- November 2025: Fremsættelse af lovforslag
- Februar 2026: Dele af loven træder i kraft
- Juli 2026: Resten af loven træder i kraft.
Fase 2, ikrafttrædelse januar 2027
- Oktober 2025: Lovforslag sendes i ekstern høring
- November 2025: Frist for ekstern høring
- Marts 2026: Fremsættelse af lovforslag
- Januar 2027: Forventet ikrafttrædelse.
Webinarer, spørgetimer og mere information
STAR gennemfører webinarer, spørgetimer og deltager i netværksmøder for fagpersoner og andre interesserede. Vi annoncerer løbende aktiviteterne her på temasiden.
STAR vil også udarbejde guides, hjælpemateriale i form af praksiseksempler, video og handouts målrettet sagsbehandlere, jobkonsulenter, virksomheder og borgere.
Brug STARs hotline
Er du medarbejder/sagsbehandler kan du kontakte STARs hotline på hverdage mellem kl. 9:00 og 15:00. Her sidder STAR klar til at finde svar på beskæftigelsesfaglige spørgsmål om beskæftigelsesreformen.
Ring: 72 21 74 01
Spørgsmål og svar
Her kan du snart finde svar på spørgsmål om Beskæftigelsesreform 2025. Vi føjer løbende nye spørgsmål og svar til listen.
Har du et spørgsmål, som du gerne vil have med på listen, så send det til os på denne mail: star@star.dk. Så tager vi det med i vores arbejde.