Spring til hovedindhold
Spring over venstremenu

De kompenserende ordninger (personlig assistance, hjælpemidler og mentor)

Styrelsen modtager løbende spørgsmål om VITAS. Læs her de hyppigst stillede spørgsmål om de kompenserende ordninger (personlig assistance, hjælpemidler og mentor)

  • 29-01-2020

    VITAS adviserer ikke borgeren direkte om, at der er bevilget en mentor eller et hjælpemiddel. Når bevillingen er oprettet i det kommunale fagsystem sendes der oplysninger om indholdet af bevillingen til borgerens Min Plan på Jobnet. Her vil der således fremgå oplysninger om bevilling af mentor, hjælpemidler og personlig assistance.

    Der skal sendes en afgørelse til borgere, hvis de er part i sagen. Jobcentermedarbejderen skal selv sørge for at der sendes en afgørelse – oftest med digital post – til borgeren.

  • 29-01-2020

    Virksomheden kan se hele bevillingen bortset fra beskrivelse af funktionsnedsættelsen, som er blændet af for virksomheden af hensyn til risikoen for, at der kan stå personfølsomme oplysninger.

    Hvis borgeren er registreret som havende skjult adresse er dette også blændet af for virksomheden på bevillingssiden.

  • 29-01-2020

    Når jobcentermedarbejderen har oprettet en bevilling på personlig assistance i VITAS sendes den først til virksomhedens godkendelse og dernæst til borgerens godkendelse.

    Borgeren er den sidste, som godkender bevillingen, fordi borgerens godkendelse først er relevant, når der foreligger en bevilling, som både jobcenter og virksomhed er enige om kan indfris. Der er således tale om en endelig godkendelse fra borgerens side. Det må forventes, at jobcentermedarbejderen har inddraget borgeren i rammerne for bevillingen undervejs, således at det sikres, at den endelige bevilling lever op til borgerens behov.

    For hjælpemidler skal borgeren ikke godkende den endelige bevilling.

  • 29-01-2020

    Det er som udgangspunkt borgeren, der kan klage over hjælpemidler af typen undervisningsmaterialer eller arbejdsredskaber, idet fuldmagten ophører, når bevillingen er foretaget.

    Der kan – i sager hvor der anvendes partsrepræsentation – være aftalt andet i relationen mellem borgeren og virksomheden, der gør, at virksomheden kan klage. Virksomheden er altid part i sager om bevilling af hjælpemidler af typen arbejdspladsindretninger, og det er dermed virksomheden, der kan klage i disse tilfælde.

  • 29-01-2020

    Ja, borgeren har ret til at fravælge at give fuldmagt til virksomheden. I sådanne tilfælde skal jobcentermedarbejderen gennemføre bevillingsdelen uden for VITAS. Hertil kan anvendes de felter, der eksisterer i VITAS. Disse kan printes fra VITAS og udfyldes og underskrives sammen med borgeren. Herefter indtastes bevillingen manuelt i det kommunale fagsystem.

    STAR har udgivet en vejledning til Kompensationsloven, hvor der også indgår vejledning herom.

    Vejledning om lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.

  • 29-01-2020

    Intentionen er, at VITAS er én indgang for virksomhederne til beskæftigelsesindsatsen. Det er derfor af hensyn til virksomhederne besluttet, at bevilling af alle typer af hjælpemidler skal foregå via VITAS – uanset hvem der er part i sagen. Dette er gjort for at gøre det mest overskueligt for virksomhederne.

    Ankestyrelsens fortolkning af reglerne på området er, at det er borgeren og ikke virksomheden, der er part i sager om hjælpemidler af typen arbejdsredskaber eller undervisningsmaterialer. Da VITAS er et it-system, som alene henvender sig til virksomheder, må virksomheden agere part for borgeren i den korte periode, hvor hjælpemidlet bevilges. Derefter er det igen borgeren, der er part, og dermed borgeren, der kan klage over hjælpemidlet.

    Virksomheden er fortsat part i sagen ved hjælpemidler af typen arbejdspladsindretning.

    STAR har udarbejdet en skabelon til fuldmagt fra borger, som blev sendt til alle jobcentre d. 8. januar 2020. Skabelonen er opdateret i april 2021.

    Skabelonen findes under 'Vejledninger'.

    Vejledninger til VITAS

    STAR følger op på skabelonens udformning og justerer efter behov. Skabelonen findes også som bilag til vejledningen om Kompensationsloven. Alle kommuner er velkomne til at sende eventuelle kommentarer eller forslag til justeringer af skabelonen til star@star.dk.

  • 20-02-2020

    De 4 uger tæller fra det tidspunkt, hvor jobcentret har modtaget en ansøgning om hjælpemiddel. Ansøgningen skal ikke være modtaget i VITAS, da der p.t. ikke kan indsendes ansøgninger om hjælpemidler. Det være sig fx på sms, e-mail eller brev m.v. Det er en konkret vurdering, hvornår der foreligger en ansøgning.

  • 15-01-2020

    Der er ikke udviklet en knap, som danner en pdf af den samlede bevilling på de nye ordninger, ligesom der er for de gamle ordninger i VITAS. Det skyldes, at langt de fleste browsere (og alle de supporterede browsere) kan danne en pdf af skærmbilledet i VITAS.

    Pdf af skærmbillede kan dannes ved:

    1. Stå på bevillingen i read only view i VITAS.
    2. Åbn de faner i bevillingen, som du ønsker at printe i pdf. Vær opmærksom på at nogle faner kan indeholde personoplysninger, og potentielt også personfølsomme oplysninger. Det er fx fane 5 i hjælpemiddelbevillingen.
    3. Tryk Ctrl ”p” samtidig eller højreklik med musen og vælg ”Udskriv”: Hermed dannes printfunktionen.
    4. Vælg destinationen 'Gem som pdf'.
    5. Gem pdf-visningen på et sikkert drev – og vær opmærksom på om der sendes en pdf med personfølsomme oplysninger til aktører, som ikke bør modtage en sådan
Sidst opdateret: 02-06-2023