-
Lovforslaget ændrer ikke på, at kommunen altid kan tage kontakt til den sygemeldte i forbindelse med kommunens løbende vurdering af den sygemeldtes uarbejdsdygtighed samt revurdering af den sygemeldtes ret til sygedagpenge.
-
Nej. De færre krav til sygemeldte fra beskæftigelse omfatter ikke selvstændigt erhvervsdrivende. Der vil derfor fortsat være krav til »Min Plan« for denne målgruppe, og kommunen kan f.eks. heller ikke undlade yderlige opfølgningsindsats, hvis der er tale om et forudsigeligt sygeforløb og forventet raskmelding inden udgangen af 13. uge regnet fra første opfølgningssamtale.
-
Borgere, som er i et ansættelsesforhold med et forudsigeligt sygeforløb og forventet raskmelding inden udgangen af 13. uge, tælles ikke med i opgørelsen af personer med op til seks måneders sygedagpengeforløb i fokusmålingerne og dermed heller ikke i forbindelse med opfølgningen på kommunernes tidlige beskæftigelsesindsats. Det er også tilfældet, hvis borgeren ikke er fuldt raskmeldt eller bliver ledig inden for de 13 uger regnet fra første opfølgningssamtale.
Borgere, som er i et ansættelsesforhold med et forudsigeligt sygeforløb og forventet raskmelding inden udgangen af 13. uge, tælles med i opgørelsen af personer med mere end seks måneders sygedagpengeforløb i fokusmålingerne og indgår dermed i opfølgningen på skærpet tilsyn.
Spørgsmål og svar
Her finder du spørgsmål og svar om sygedagpengeaftalen.
Generelle spørgsmål
Overgangsregler
Nedenstående præciserer, hvordan kommunerne skal behandle sagerne ved overgangen mellem de eksisterende regler og fra 1. januar 2025, hvor sygedagpengeaftalen forventes at træde i kraft.
-
Ja, det afgørende er, hvorvidt sygemeldte forventes at kunne vende tilbage til sit arbejde inden for 13 uger regnet fra første opfølgningssamtale, også selvom man er sygemeldt forinden lovens ikrafttræden.
Et eksempel kan være en sygemeldt, der har første fraværsdag den 12. december 2024. Kommunen afholder første opfølgningssamtale med den sygemeldte den 3. februar 2025. Den sygemeldte er i et ansættelsesforhold, kommunen vurderer, at der er tale om et forudsigeligt forløb, og den sygemeldte forventes at være fuldt raskmeldt senest den 2. maj 2025. Her kan kommunen godt undlade yderligere opfølgning med den sygemeldte.
-
Muligheden for at undlade og indhente lægeattesten (LÆ 265) i alle sager, der forelægges rehabiliteringsteamet, vil gælde for sager, hvor rehabiliteringsplanens forberedende del udarbejdes den 1. januar 2025 eller senere.
-
For sygemeldte, der overgår til deres første jobafklaringsforløb den 1. januar 2025 eller senere, vil kommunen konkret kunne vurdere behovet for at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet. Derimod skal sygemeldte, der overgår til deres første jobafklaringsforløb inden lovens ikrafttræden, have deres sag forelagt rehabiliteringsteamet, uanset at mødet i rehabiliteringsteamet først finder sted efter lovens ikrafttræden
-
Ja. Sygemeldte, der er visiteret til visitationskategori 3, og som ikke har fået deres sag forelagt rehabiliteringsteamet inden lovens ikrafttræden, skal fortsat have deres sag forelagt rehabiliteringsteamet, uanset at mødet i rehabiliteringsteamet først finder sted efter lovens ikrafttræden.
-
Den fleksible sammensætning af rehabiliteringsteamet vil gælde for alle møder i rehabiliteringsteamet, der afholdes den 1. januar 2025 eller senere.
-
Sygemeldte i visitationskategori 2, der har fået tilbud om mestringsforløb inden lovens ikrafttræden, har ret til at deltage i mestringsforløbet efter lovens ikrafttræden.