Spring over hovedmenu
Spring over venstremenu

Den midlertidige arbejdsfordeling ophørte den 31. marts 2022

01-04-2022

Fra og med den 1. april 2022 er det ikke længere muligt at iværksætte en arbejdsfordeling efter reglerne om den midlertidige arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19.

Loven om adgang til iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19 ophørte den 31. marts 2022. Reglerne trådte i kraft den 14. september 2020, og havde til formål at undgå afskedigelser på det private arbejdsmarked efter udløbet af lønkompensationsordningen.

Allerede iværksatte arbejdsfordelinger efter reglerne om midlertidig arbejdsfordeling ophører med udgangen af den 31. marts 2022.

Fra og med den 1. april 2022 er det kun muligt at iværksætte arbejdsfordeling efter den almindelige arbejdsfordelingsordning, som skal være etableret i henhold til en kollektiv overenskomst eller en kollektiv aftale.

Den almindelige arbejdsfordelingsordning er omtalt i §§ 52-55 i bekendtgørelse nr. 1701 af 19. august 2021 om udbetaling af dagpenge.

Retsinformation: Bekendtgørelse nr. 1701 af 19. august 2021 om udbetaling af dagpenge (nyt vindue)

Anmeldelse af en arbejdsfordeling efter den almindelige ordning skal ske på blanket AB 292, der kan findes på Jobnet.dk.

Jobnet: blanketter (nyt vindue)

 

} }, false);