-
07-03-2018
Der er ikke i reglerne en bestemmelse om tilbagebetaling, hvis den beskæftigede – efter at have gennemført den praktiske del af efteruddannelsen – ved afslutningen af efteruddannelsen dumper i en prøve og derfor ikke gennemfører prøven.
Det er fortsat en betingelse, at ydelsen alene udbetales til arbejdsgiveren for hver time, hvor en beskæftiget er i efteruddannelse, og hvor der samtidig er ansat en vikar. Der skal således være en time-til-time relation.
-
01-08-2021
Har en borger en aftale med sit jobcenter om et konkret tilbud, herunder at indgå i et jobrotationsprojekt som vikar, bevarer personen så vidt muligt retten til tilbuddet ved flytning til anden opholdskommune jf. bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats (BAB) § 135, stk. 2. Borgeren skal som udgangspunkt melde sin flytning til både jobcenteret i den oprindelige og den nye opholdskommune. Gennemfører personen det tilbud, der er aftalt med jobcenteret i fraflytningskommunen, skal udgifter til tilbuddet, der vedrører perioden efter fraflytningen, afholdes af jobcenteret i den nye opholdskommune, jf. dog reglerne om mellemkommunal refusion i kapitel 3 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område jf. BAB § 135, stk. 4. Det er ikke en betingelse, at fraflytningskommunen og den nye opholdskommune har indgået en samarbejdsaftale om projektet forinden.
-
Kan man tage en professionsuddannelse på meritordning (to års fuldtidsstudie) som led i jobrotation?
01-08-2021
En arbejdsgiver har ret til at få udbetalt en jobrotationsydelse af jobcenteret, når en beskæftiget midlertidigt deltager i efteruddannelse, bortset fra en erhvervsuddannelse (eller en uddannelse sidestillet hermed), og der i uddannelsesperioden ansættes en person som vikar for den beskæftigede.
Hvis de øvrige betingelser for jobrotation er opfyldt, vil en beskæftiget kunne deltage i en merituddannelse via jobrotationsordningen. Det afgørende er, at der er tale om efteruddannelse i forhold til arbejdsfunktionerne i virksomheden, og at deltagelsen i uddannelsen kan forventes at være midlertidig, hvorfor den beskæftigede forventes at vende tilbage til virksomheden.
-
01-08-2021
Vikaren skal erstatte den beskæftigede, der er i efteruddannelse. Det betyder, at vikaren skal ansættes i samme eller tilsvarende jobfunktion som den beskæftigede. I kravet ligger, at der skal være et sammenfald mellem de opgaver, som den beskæftigede og vikaren udfører. Der er ikke krav om, at der skal være tale om et fuldstændigt sammenfald mellem opgaverne, eller at vikar og beskæftigede skal have samme uddannelsesmæssige baggrund. Der er tale om en individuel og konkret vurdering af, hvorvidt der er tale om at vikaren ansættes i samme eller tilsvarende jobfunktion.
-
01-08-2021
Det fremgår af § 152, stk. 2 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at arbejdsgiver ikke kan modtage jobrotationsydelsen, hvis der samtidigt udbetales:
- VEU- eller SVU-godtgørelse til den beskæftigede eller arbejdsgiveren,
- eller anden offentlig støtte for de timer, som den beskæftigede og vikaren deltager i jobrotation.
Støtte fra VEU-omstillingsfonden er imidlertid ikke omfattet af § 152 stk. 2, og falder ikke ind under formuleringen i § 152, stk. 2 nr. 2, fordi tilskuddet fra VEU-omstillingsfonden ikke omhandler støtte til arbejdsgiverens betaling af løn til den beskæftigede eller vikaren for uddannelses-/arbejdstimer under jobrotationsforløbet.
-
26-06-2024
Jobrotationsordningen giver tilskud til arbejdsgivere, så de kan udbetale fuld løn til en beskæftiget, der sendes i uddannelse, og en ledig vikar, der dækker den beskæftigedes arbejde i mellemtiden. Jobrotationsordningen forudsætter, at arbejdsgiveren udbetaler løn til både den beskæftigede og vikaren. Hvis den beskæftigedes overenskomst mangler hjemmel til, at den beskæftigede kan modtage fuld løn under uddannelse, så kan jobrotationsordningen ikke anvendes.
Fx har KL i december 2022 meldt ud til landets kommuner, at der ikke er hjemmel i overenskomsten til at sende pædagogmedhjælpere på merituddannelse med fuld løn. I det tilfælde er det ikke muligt at anvende jobrotationsordningen til opkvalificering med meritpædagoguddannelsen.
FOA og KL er imidlertid nået til enighed om en tidsbegrænset aftale om, hvordan opkvalificeringspuljen fra staten kan bruges i kommunerne ved aftale om understøttelse af udmøntningen af opkvalificeringspuljen til dagtilbudsområdet (68.01).
KL's aftale om understøttelse af udmøntning af opkvalificeringspuljen på dagtilbudsområdet
-
20-09-2024
Det er arbejdsgiveren, som afgør, hvilken privat eller offentligt udbudt efteruddannelse den beskæftigede kan deltage i. Det er dog et krav, at:
- Der skal være tale om efteruddannelse.
- Efteruddannelsen skal være midlertidig.
- Efteruddannelsen skal være offentlig eller privat udbudt.
- Efteruddannelsen ikke må være en del af en erhvervsuddannelse.
Der er ikke krav om, at uddannelsen skal indebære fysisk fremmøde. Såfremt betingelserne i øvrigt er opfyldt, kan uddannelse, som foregår online, således godt godkendes som en del af et jobrotationsforløb.
Spørgsmål og svar om jobrotationsordningen
Vi modtager jævnligt spørgsmål til jobrotationsområdet, som kan være af generel interesse.
Nedenfor kan du se svar på nogle generelle spørgsmål og ellers henvises til reglerne og "vejledning om jobrotation", hvor du kan få svar på det meste om jobrotationsordningen.
Der er tale om svar på konkrete spørgsmål, som derfor ikke nødvendigvis uden videre kan generaliseres til andre situationer.
Det er i alle tilfælde kommunens ansvar at sikre, at alle betingelser for udbetaling af jobrotationsydelse er opfyldt.
Kravene finder du i de gældende regler, som er: