-
Ugentlige teammøder
Ugentlige teammøder styrker samarbejdet. Under møderne lærer IPS-konsulenterne af hinanden, de støtter hinanden og deler tips om arbejdsgivere og jobåbninger, de har hørt om. Teamet kan fra tid til anden drøfte deres beskæftigelsesrater og komme op med nye idéer til, hvordan de kan forbedre dem. Hovedparten af IPS-teammødet kan bruges på sagssupervision med IPS-konsulenterne. Det er også på det ugentlige teammøde, at IPS-teamlederen i særlig grad har mulighed for at påvirke tonen og retorikken i teamet, så der bliver fokuseret på deltagerens styrker og ressourcer.
Selvom teamlederen af og til kan bruge nogle minutter på generelle meddelelser om praktiske forhold, så bliver det meste af møderne brugt på at tale om deltagere og arbejdsgivere.
Sagssupervision
Sagssupervision giver den enkelte konsulent mulighed for at forbedre sin indsats via input fra kolleger. Teamet hjælper hinanden med at komme på nye idéer til, hvordan en deltager kan komme videre i sin jobsøgning eller idéer til jobstøtte. Teamlederen leder og faciliterer drøftelserne og samler op på idéerne, som IPS-konsulenten kan tage med tilbage til sin deltager. At være en del af succes giver energi til det videre arbejde. Derfor er det en god idé at dele succeserne i IPS med hinanden i teamet og på tværs af kommune og region.
Sætte mål for IPS-teamet og de enkelte IPS-konsulenter
Teamlederen afholder individuelle møder med IPS-konsulenterne mindst en gang i kvartalet. På disse møder gennemgås sagerne på konsulentens sagsstamme - herunder hvilket fokus konsulenten skal have i den kommende tid, og om det er nødvendigt at iværksætte tiltag, for at konsulenten forbedrer sine færdigheder på et bestemt område. Det kan f.eks. være, at konsulenten har brug for at lære bedre teknikker til at engagere arbejdsgiverne. Men det kan også være, at IPS-konsulenten kan arbejde på at blive bedre til at engagere pårørende i støtten.
Organisering af jeres IPS-team
Få inspiration til, hvordan jeres IPS-team kan organiseres, og hvordan roller og arbejdsgange kan tilrettelægges for at sikre en god implementering af IPS. Nederst på siden kan I læse om ledelsens opbakning, som er afgørende for indsatsens forankring.
Hvad er et IPS-team?
Et IPS-team består af en IPS-teamleder og et antal IPS-konsulenter. IPS-teamlederen har ansvaret for, at IPS-teamet udfører en modeltro IPS-indsats og arbejder selv med metoden med et mindre caseload.
Ikke alle kommuner har mulighed har prioritere at have en IPS-teamleder. Her er det vigtigt at tage stilling til, hvor IPS-teamlederens opgaver og funktioner i stedet kan placeres. Det kan f.eks. være hos en personaleleder, fagkoordinator eller fagkonsulent.
Det er heller ikke alle kommuner, som har nok borgere, der er tilknyttet psykiatrien, til at have én eller flere IPS-konsulenter ansat, som er fuldt dedikeret til en IPS-indsats. Her er der mulighed for at dele opgaven på halvtidsmedarbejdere, så IPS-konsulenterne har en kollega at støtte sig til i hverdagen.
IPS-konsulentens opgaver og roller
IPS-konsulenterne skal primært fokusere deres arbejde på beskæftigelsesindsatsen og have kontakten til deltagerne, de lokale virksomheder og psykiatrien. F.eks. har nogle IPS-konsulenter myndighedsansvar, og i nogle IPS-teams har IPS-lederen egen sagsstamme. De forskellige måder at organisere sig på kan både medføre fordele og ulemper.
Læs mere om fordele og ulemper ved forskellige organisatoriske valg her (pdf)
IPS-teamlederens opgaver og roller
IPS-konsulenternes faglighed er afgørende for kvaliteten og effekten af IPS-indsatsen. Derfor anbefales det, at der er tilknyttet en IPS-teamleder, der har ansvaret for det vedholdende fokus på mindset, metode og den faglige udvikling.
Det anbefales, at teamlederen selv har et mindre antal IPS-kandidater (minimum 3) for at kunne guide IPS-konsulenterne bedst muligt i forhold til deres kerneopgaver. Teamlederfunktionen kan også betegnes som teamkoordinator, projektleder m.v.
Jobcenterledelsens rolle
Den øverste ledelse spiller en væsentlig rolle både i implementeringen og den fortsatte succes for et IPS-team. Her er både den økonomiske og den strategiske kompetence placeret, og opbakning herfra til IPS-teamet er en vigtig faktor i IPS-teamets succes.
-
Det er den øverste ledelse, der sætter kursen for en organisation, og som definerer, hvad der betragtes som kerneindsatsen i en organisation. Det er vigtigt, at den øverste ledelse, ikke kun i jobcenteret men også hos den samarbejdende psykiatri, ser værdien i, at deltagere med svære psykiske lidelser kommer i arbejde i overensstemmelse med deltagerens ønsker.
Det anbefales, at den øverste ledelse afsætter tid til at mødes med hinanden og med IPS-teamlederen mindst to gange om året for at drøfte implementeringen og driften af IPS-teamet. Herved sikres de optimale rammer og muligheder for at hjælpe deltagerne i arbejde eller uddannelse. Det er nærliggende at gøre det i forbindelse med kvalitetsmålinger, hvor ledelsen kan være med til at udvikle og kvalificere handleplaner, der skal hjælpe med at forbedre indsatsen overfor deltagerne.