-
Opdateret: 28-01-2025
Det er fortsat a-kassen, som træffer afgørelse om seks ugers jobrettet uddannelse for dagpengemodtagere, og administrerer ordningen. Ansøgeren udfylder blanket AR237 sammen med uddannelsesstedet, og a-kassen registrerer de nødvendige oplysninger til brug for kommunen i Min Plan (se ydereligere nedenfor). Kommunen foretager betaling.
Som noget nyt, er det fra 1. januar 2025 a-kassens ansvar at registrere seks ugers jobrettet uddannelse i Min Plan, samt registrere borgerens fravær i hele ledighedsforløbet.
Læs evt. mere i vejledningen:
Retsinformation: Vejledning til bekendtgørelse om seks ugers jobrettet uddannelse
-
Opdateret: 28-01-2025
For dagpengemodtagere er det fra 1. januar 2025 medlemmets a-kasse, der registrerer aktivteten i Min Plan. Det gælder i hele perioden af borgerens ledighedsforløb - og altså ikke kun i de første tre måneder.
For ledighedsydelsesmodtagere er det fortsat kommunen, der foretager registrering i Min Plan.
-
Opdateret: 28-01-2025
Blanket AR 237 skal fortsat benyttes til ansøgning om jobrettet uddannelse hos a-kassen.
Blanket AR 237 er pr. 1. januar 2025 ikke længere nødvendig mellem a-kassen og jobcentret. De oplysninger jobcentret har brug for til betaling af seks uges jobrettet uddannelse, skal a-kassen registrere i Min Plan.
-
Opdateret: 2-01-2025
Alle oplysninger der fremgår af blanket AR 237, og som er nødvendige for at jobcentret kan betale udgifterne til kursus, skal a-kassen registrere i Min Plan. Hvilke oplysninger a-kassen skal registre er beskrevet i databekendtgørelsens § 110:
Derved er der ikke behov for at udveksle blanket AR 237 mellem a-kassen og jobcenter ifm. betaling af seks ugers jobrettet uddannelse.
-
Opdateret: 28-01-2025
Det er fra 1. januar 2025, a-kassens ansvar at registrere aktivitetens aktuelle status i hele ledighedsforløbet, også hvis denne er annulleret eller afbrudt.
-
Opdateret: 28-01-2025
Det følger af databekendtgørelsen, at a-kassen skal registre seks ugers jobrettet uddannelse i Min Plan. Kommunen kan rette henvendelse til borgerens a-kasse og indgå dialog om den manglende registrering.
-
Opdateret: 28-01-2025
Det er fortsat jobcentret, der træffer afgørelse om og udbetaler beløb til kost og logi. A-kassen skal fremover vejlede borgeren om, at vedkommende kan søge om kost og logi hos jobcentret. STAR udvikler en ny beskedtype i Dialogmodulet til kost og logi. Beskedtypen forventes at være klar til juni.
Spørgsmål og svar om 6 ugers jobrettet uddannelse
Styrelsen modtager jævnligt spørgsmål om seks ugers jobrettet uddannelse, som kan være af generel interesse