-
Opdateret: 06-05-2025
Det er fortsat a-kassen, som træffer afgørelse om seks ugers jobrettet uddannelse for dagpengemodtagere, og administrerer ordningen. Ansøgeren udfylder blanket AR237 sammen med uddannelsesstedet, og a-kassen registrerer de nødvendige oplysninger til brug for kommunen i Min Plan (se ydereligere nedenfor). Kommunen udarbejder betalingstilsgan og foretager betaling.
Som noget nyt, er det fra 1. januar 2025 a-kassens ansvar at registrere seks ugers jobrettet uddannelse i Min Plan, samt registrere borgerens fravær i hele ledighedsforløbet.
Læs evt. mere i vejledningen:
Retsinformation: Vejledning til bekendtgørelse om seks ugers jobrettet uddannelse
-
Opdateret: 28-01-2025
For dagpengemodtagere er det fra 1. januar 2025 medlemmets a-kasse, der registrerer aktivteten i Min Plan. Det gælder i hele perioden af borgerens ledighedsforløb - og altså ikke kun i de første tre måneder.
For ledighedsydelsesmodtagere er det fortsat kommunen, der foretager registrering i Min Plan.
-
Opdateret: 06-05-2025
Blanket AR 237 skal fortsat benyttes til ansøgning om jobrettet uddannelse hos a-kassen og mellem a-kassen og uddannelsesinstitutionen. A-kassen skal fortsat udfylde alle oplysninger i rubik 2, der fremgår af blanket AR237.
Blanket AR 237 er pr. 1. januar 2025 ikke længere nødvendig mellem a-kassen og jobcentret. De oplysninger jobcentret har brug for til betaling af seks uges jobrettet uddannelse, skal a-kassen registrere i Min Plan.
-
Opdateret: 2-01-2025
Alle oplysninger der fremgår af blanket AR 237, og som er nødvendige for at jobcentret kan betale udgifterne til kursus, skal a-kassen registrere i Min Plan. Hvilke oplysninger a-kassen skal registre er beskrevet i databekendtgørelsens § 110:
Derved er der ikke behov for at udveksle blanket AR 237 mellem a-kassen og jobcenter ifm. betaling af seks ugers jobrettet uddannelse. Blanketten skal fortsat bruges mellem uddannelsesinstitution og a-kassen.
-
Opdateret: 28-01-2025
Det er fra 1. januar 2025, a-kassens ansvar at registrere aktivitetens aktuelle status i hele ledighedsforløbet, også hvis denne er annulleret eller afbrudt.
-
Opdateret: 28-01-2025
Det følger af databekendtgørelsen, at a-kassen skal registre seks ugers jobrettet uddannelse i Min Plan. Kommunen kan rette henvendelse til borgerens a-kasse og indgå dialog om den manglende registrering.
-
Opdateret: 06-05-2025
Det er fortsat jobcentret, der træffer afgørelse om og udbetaler beløb til kost og logi. A-kassen skal fremover vejlede borgeren om, at vedkommende kan søge om kost og logi hos jobcentret. STAR udvikler en ny beskedtype i Dialogmodulet til kost og logi. Beskedtypen forventes at være klar til juni 2025.
-
Opdateret: 06-05-2025
Ja. Kommunen skal fortsat afgive betalingstilsagn. Det fremgår af vejledningen til bekendtgørelse om 6 ugers jobrettet uddannelse til forsikrede ledige, at kommunen vil - når arbejdsløshedskassen har registreret den jobrettede uddannelse som en aktivitet i medlemmets ’Min plan’ – kunne udfylde sin del af betalingsblanketten fra Undervisningsministeriets betalingsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 512 af 16. maj 2017 med senere ændringer) og afgive betalingstilsagnet.
Det fremgår også af vejledningen, at uddannelsesstedet vil kunne lade personen starte forinden modtagelse af betalingstilsagnet fra jobcenteret, når blot det har modtaget attesten fra arbejdsløshedskassen, hvoraf det fremgår, at personen har ret til jobrettet uddannelse, og at det ønskede kursus er på positivlisen. Det forudsætter, at uddannelsesstedet og jobcenteret på forhånd har aftalt denne fremgangsmåde.
Der henvises i øvrigt til Børne- og Undervisningsministeriet vedr. betalingsbekendtgørelsen: Bekendtgørelse om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (betalingsbekendtgørelsen)
Spørgsmål og svar om 6 ugers jobrettet uddannelse
Styrelsen modtager jævnligt spørgsmål om seks ugers jobrettet uddannelse, som kan være af generel interesse