Den jobrettede samtale
På denne side kan du blive klogere på, hvad den jobrettede samtale kræver, og hvordan du kommer bedst i gang.
Hvad kræver den jobrettede samtale?
Når jobkonsulenter i jobcentre og a-kasser skal gennemføre samtaler med klart sigte på progression frem mod job, så kræver det, at de har følgende kompetencer. De skal fx:
- kunne gennemføre samtaler, hvor ledige oplever, at der tages udgangspunkt i deres ønsker, behov og kompetencer, og hvor de ledige selv har indflydelse på, hvilke aktiviteter der sættes i værk
- have viden om arbejdsmarkedet på både lokalt- og regionalt niveau, -indsigt i brancheforskelle, mulige jobåbninger samt, kompetencekrav m.m.
- motivere de ledige til at anvende digitale værktøjer som selvbooking og joblog, samt sørge for en klar sammenhæng mellem samtalerne og arbejdet med værktøjerne
- bidrage målrettet til et konstruktivt samarbejde mellem jobcentret, a-kassen og den ledige.
Hvordan komme i gang?
I arbejdet med den jobrettede samtale har både ledere og jobkonsulenter en vigtig rolle.
Som jobkonsulent kan du få hjælp til at løse opgaven i 'Håndbog i jobrettede samtaler – inspiration til jobkonsulenter i jobcentre og a-kasser', der giver dig praksisnære redskaber og viden til at kvalificere dine jobrettede samtaler. Du kan bl.a. læse om forskellige samtaleteknikker og om at skabe progression i samtaleforløbet.
Som leder kan du søge inspiration til implementering af den jobrettede samtale i ’Metodehåndbog om den jobrettede samtale.
Metodehåndbøgerne er udarbejdet af Rambøll Management Consulting og CABI på vegne af STAR som led i projekt 'Jobrettede Samtaler'.
Som supplement til håndbøgerne er der udarbejdet 7 praksisark omkring den jobrettede samtale (1. Den jobrettede samtale (introducerende praksis-ark) 2. Samtaleteknikker 3. Arbejdsmarkedsviden 4. Selvbooking 5. Joblog 6. Aktionslæring 7. Ledelse).
Praksis-ark: Godt i gang med jobrettede samtaler (pdf)
Evalueringen af projekt Jobrettet samtale 2 viser, at de medvirkende jobcentre har opnået positive resultater og har styrket gennemførelsen og kvaliteten af de jobrettede samtaler.