Spring til hovedindhold
Spring over venstremenu

Selvvalgt samtaleform

Ledige borgere kan selv vælge om jobsamtalen skal holdes ved personligt fremmøde, telefonisk eller personligt digitalt fremmøde (video).

Efter borgerens første jobsamtale, kan borgeren selv vælge om jobsamtaler skal holdes ved personligt fremmøde (fysisk), telefonisk eller personligt digitalt fremmøde (video). Jobcenteret kan dog ud fra en konkret vurdering beslutte, at samtalen skal holdes ved personligt fremmøde, såfremt jobcenteret vurderer, at der er behov for det. På samme vis kan a-kasser konkret vurdere, at samtalen skal holdes ved personligt fremmøde for dagpengemodtagere i de første 3 måneders ledighed. Jobsamtaler for personer på barsel skal dog holdes telefonisk eller over video, hvis personen anmoder herom.

Sygedagpengemodtagere kan ligeledes vælge, om opfølgningen skal ske ved personligt fremmøde, telefonisk eller ved personligt digitalt fremmøde. Kommunen kan ud fra en konkret vurdering beslutte, at samtalen skal afholdes ved personligt fremmøde, såfremt kommunen vurderer, at der er behov for det.

Spørgsmål/svar

  • Opdateret: 10-01-2024

    Jobcenteret kan ændre personens ønskede samtaleform til fysisk fremmøde, hvis jobcenteret vurderer, at den valgte form ikke bidrager positivt til borgerens mulighed for job og uddannelse. Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor der skal igangsættes længerevarende uddannelses- eller aktiveringsforløb. Det kan også være i tilfælde, hvor der er tvivl om personens rådighed. Ovenstående gælder tilsvarende for a-kasser, der konkret kan vurdere, at samtalen skal holdes ved personligt fremmøde for dagpengemodtagere i de første 3 måneders ledighed. Det bemærkes, at a-kasserne selv fastsætter, på hvilken måde indkaldelse til rådighedssamtaler skal ske.

    For så vidt angår opfølgningssamtaler for sygemeldte, kan kommunen ændre personens ønskede samtaleform, hvis kommunen vurderer, at der er behov for det. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis kommunen vurderer, at der er behov for personligt fremmøde for, at kommunen og den sygemeldte i dialog kan planlægge den videre opfølgning. Det vil også kunne være i tilfælde, hvor der er tale om en sygemeldt med komplekse problemstillinger, eller hvis der er tvivl om personens uarbejdsdygtighed.

  • Opdateret: 10-01-2024

    Den beslutning jobcentret eller a-kassen træffer i disse tilfælde på baggrund af en konkret vurdering er begrænset til at omhandle en samtales form og træffes for at kunne lette den faktiske gennemførelse af myndighedens opgaver efter lovgivningen.

    Jobcentrets eller a-kassens beslutning om at ændre samtaleformen har ikke i sig selv en særlig indgribende karakter eller væsentlig personlig betydning set i forhold til formålet om, at jobcentret eller a-kassen skal have et godt og reelt indblik i forhold af betydning for planlægning og drøftelse af den videre indsats med borgeren.

    Jobcentrets eller a-kassens omgørelse anses derfor ikke for at være en afgørelse.

Sidst opdateret: 26-08-2024