-
Knap 800 medarbejdere blev varslet afskediget på Danish Crown Sæby i april 2023. Der blev hurtigt etableret et stærkt samarbejde mellem jobcenter Frederikshavn, Danish Crown, NNF og STAR med henblik på at hjælpe de afskedigede videre i deres arbejdsliv.
Indsatsens fokus
Varsling af knap 800 medarbejdere på én arbejdsplads, som lå placeret i en mindre by i Nordjylland, kaldte på en effektiv, proaktiv og samlet indsats. Opgaven med at hjælpe de mange medarbejdere videre i nye job blev løftet af et samarbejde mellem forskellige aktører. For at sikre alle berørte medarbejdere den bedst mulige hjælp blev der nedsat en styregruppe med repræsentanter fra alle aktører. Styregruppen mødtes ugentligt for planlægge og koordinere indsatsen.
Frederikshavn Kommune etablerede et satellitjobcenter på Danish Crown, hvor de afskedigede medarbejdere fik tilbudt individuelle samtaler for at afklare deres kompetencer og behov. Desuden sikrede den fremskudte indsats, at de ledige havde let adgang til jobcentrets hjælp. Der blev samtidig iværksat både en job- og en uddannelsesmesse. Jobmessen havde deltagelse af 35 virksomheder, og de afskedigede blev præsenteret for 200 jobmuligheder på dagen. For afskedigede, der ønskede at søge job på andre Danish Crown slagterier, blev der organiseret interne jobmesser og busture for at udforske disse muligheder.Sideløbende hermed blev arbejdet med at etablere målrettede opkvalificeringsforløb inden for brancheområder, hvor der er mangel på arbejdskraft. Varslingsmidlerne blev brugt til at opkvalificere medarbejderne gennem seks forskellige opkvalificeringsforløb vedr. metalindustrien, kabelmontør, SOSU og rengøringsforløb. I alt er der blevet gennemført 268 specifikke opkvalificeringsforløb.
Aktører, der har samarbejdet om indsatsenDanish Crown, Jobcenter Frederikshavn, Jobcenter Hjørring, Jobcenter Aalborg, Jobcenter Brønderslev, Fødevareforbundet NNF Nordjylland, flere nordjyske uddannelsesinstitutioner og STAR har haft et bredt samarbejde om indsatsen.
Indsatsen trin for trin
1. Et samarbejde mellem nordjyske kommuner, uddannelsesinstitutioner, Danish Crown, Fødevareforbundet NNF Nordjylland og STAR blev etableret på baggrund af varsling af knap 800 medarbejdere på Danish Crown Sæby. Der blev nedsat en styregruppe for at koordinere samarbejdet.
2. Frederikshavns Kommune nedsatte et satellitjobcenter på Danish Crown for at hjælpe folk videre i nyt job eller uddannelse.
3. Der blev i gangsat en række initiativer for at hjælpe de afskedigede medarbejdere. Der blev arrangeret job- og uddannelsesmesser, en sms-tjeneste, en jobbank, busture til virksomheder med behov for arbejdskraft mv.
4. Der blev etableret forskellige opkvalificeringsforløb, målrettet dem der ønskede et brancheskift.
5. Der er fortsat opmærksomhed på at hjælpe dem, der stadig er ledige, med henblik på at de også kommer i job.STARs job- og uddannelsesteams rolle og det siger samarbejdspartnerne
STARs job- og uddannelsesteam har fungeret som sparringspartner og projektoperatører på nogle indsatser og var med i den styregruppe, som blev nedsat, da den første varsling blev meldt.
Heidi Juel Frederiksen, afdelingsleder ved Jobcenter Frederikshavn, udtaler: "Samarbejdet mellem forskellige aktører har været afgørende for at hjælpe de afskedigede medarbejdere med at finde nye job og karriereveje. Resultaterne viser, at når vi arbejder sammen, kan vi opnå store resultater."
STARs Job- og uddannelsesteam har særligt haft den koordinerende rolle, i forhold til at hjælpe nogle af de afskedigede videre til andre brancher, hvor der er mangler arbejdskraft. I et samarbejde med blandt andre Procon Wind Energy har vi hjulpet en gruppe tidligere slagterimedarbejdere, der nu er ansat som kabelmontører hos firmaet. Et opkvalificeringsforløb gjorde dem parate til et brancheskift.
HR-chef i Procon Wind Energy, Carina Holst Kristensen siger: ”Vi stod og manglede mange medarbejdere – og så kom nyheden om den store afskedigelsesrunde hos Danish Crown. STAR så, at der kunne være en mulighed for, at nogle af de opsagte kunne mætte vores behov for arbejdskraft. Via en kompetent og god dialog fik vi mod til at gå videre med det. STAR agerede hjælpende sparringspartner under hele forløbet. En del af de opsagte blev via opkvalificering gjort kompetente til at få job hos os som kabelmontører. Vi er glade for at have fået folk til at klare opgaverne, og er meget tilfredse med, at arbejdskraften er lokal”.
Nysgerrig efter at høre mere?
Kontakt os gerne og hør mere om, hvordan vi helt konkret kan hjælpe jer.
-
Der er stor efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft til at løse opgaver relateret til grøn energi. Via en indsats i Østdanmark opkvalificeres ledige til kabelmontører, så el-branchen kan få den nødvendige arbejdskraft. Der er lignende forløb i gang på tværs af landet.
Indsatsens fokus
Omstillingen til grøn energi kræver flere faglærte både nu og på længere sigt. Der er stor mangel på bl.a. elektrikere, og indsatsen har derfor fokus på substitution – at få opkvalificeret ledige til kabelmontører. En kabelmontør arbejder typisk sammen med elektrikere, og opgaverne kan fx bestå i at trække og oplægge kabler i føringsvejene efter tegningsmateriale og at sætte ladestandere op. Kabelmontøren er med på både større og mindre entrepriseopgaver, husbyggeri, ombygninger og industriinstallationer mv.
Aktører, der har samarbejdet om indsatsen
Tekniq Arbejdsgiverne, Dansk El-forbund, FH hovedstaden, Roskilde Tekniske Skole, en række østdanske jobcentre og STAR har samarbejdet om indsatsen.
Indsatsen trin for trin
1. Et samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, faglige organisationer og STAR blev etableret. Der skete en udvælgelse og udvikling af kursuspakken: ”Kabelmontør kursusforløbet” på baggrund af behov i branchen. Der blev udvalgt en kursusleverandør.
2. Informationsmøde for jobcentre og a-kasser om indsatsen, hvor de blev orienteret om, hvilke profiler der efterspørges. STAR har været tovholder og haft ansvar for al praktikken omkring informationsmødet. STAR gik efterfølgende i dialog med de enkelte jobcentre og a-kasser. De bidrog med at udvælge og hjælpe relevante ledige videre til kurset med henblik på at sikre gode matches med virksomhedernes behov.
3. Der blev afholdt informationsmøde på uddannelsesinstitutionen, hvor kandidaterne blev orienteret om forløbet. Alle aktører deltog.
4. Kursusforløbet varede 6 uger, og undervejs blev der afholdt en matchdag, hvor kursisterne mødte forskellige virksomheder.
5. Efter 6 uger blev kursisterne færdige og klar til et job som kabelmontører i elbranchen.STARs job- og uddannelsesteams rolle og det siger samarbejdspartnerne
STARs job- og uddannelsesteam har fungeret som projektoperatører og sparringspartner. De har været tovholder for de aktører, der har været involveret og har haft en koordinerende rolle omkring indsatsen.Mere konkret har uddannelsesteamet en tæt dialog med arbejdsgiverorganisationerne om de specifikke behov for arbejdskraft, ligesom de har medvirket til at lave aftaler med uddannelsesinstitutioner omkring afvikling af kurser. De har også den løbende dialog med jobcentrene om, hvilke profiler virksomhederne har efterspurgt for at sikre et match mellem virksomhedernes behov og den lediges kompetencer.
Underdirektør Tina Voldby fra TEKNIQ Arbejdsgiverne siger, at de er rigtig glade for samarbejdet: ”Vi er en lille organisation, og vi kan ikke opretholde kontakt med de mange jobcentre. Så vores samarbejde med STAR er helt afgørende for gennemførelsen. STARs Job- og uddannelsespartnere bidrager fx med at samle aktørerne og koordinere indsatsen med jobcentre og uddannelsesinstitutioner. Det er en kæmpe hjælp”.
Nysgerrig efter at høre mere?
Kontakt os gerne og hør mere om, hvordan vi helt konkret kan hjælpe jer.
Hvem er STARs Job- og Uddannelsesteam
-
Der er mangel på arbejdskraft, når den grønne energi udbygges på Fyn. Aktuelt er der et arbejde i gang med at udvide fjernvarmenettet på Fyn. Rekrutteringsservice Fyn, 3F Byg og AMU-Fyn har i samarbejde med STAR gennemført et rekrutterings- og opkvalificeringsforløb for Fynske entreprenørvirksomheder med konkrete arbejdskraftbehov.
Indsatsens fokus
Indsatsens fokus har været at skaffe arbejdskraft til konkrete job relateret til grøn energi. Flere Fynske entreprenørvirksomheder har travlt med opgaver inden for udbygningen af fjernvarme og meldte i 2023 om mangel på medarbejdere med de rette kvalifikationer.
Indsatsen er igangsat på baggrund af en konkret mangelsituation og med fokus på rekruttering igennem opkvalificering af nye medarbejdere til entreprenørbranchen på Fyn.Aktører, der har samarbejdet om indsatsen
Indsatsen er lavet i samarbejde mellem lokale fynske entreprenørvirksomheder, Rekrutteringsservice Fyn, 3F Byg, AMU-Fyn og STAR.
Indsatsen trin for trin
1. Virksomhedernes behov for arbejdskraft blev afklaret.
2. Der blev arbejdet på at finde de rette ledige, som kunne leve op til krav som f.eks. god fysik, og som kunne se sig selv i jobbet. Rekrutteringsservice Fyn og 3F informerede bredt om forløbet til ledige og indsatsen blev understøttet af informationsmateriale, som blev udarbejdet af AMU Fyn. Alle ledige med interesse for forløbet blev budt ind til en indledende screeningssamtale for at sikre, at de var velorienterede om jobbet, og at de passede ind i branchen. Herefter var der ansættelsessamtaler i virksomhederne – efterfulgt af to ugers praktik.
3. Arbejdsgivererklæring om ansættelse i virksomheden blev indgået inden opkvalificeringsforløbet – ofte allerede inden praktikperioden. Det var med til at fastholde deltagernes motivation for forløbet, at der var job i den anden ende (såfremt kursusforløbet blev gennemført).
4. Efterfølgende er flere lignende rekrutteringsforløb igangsat af Rekrutteringsservice Fyn og de øvrige samarbejdspartner.
STARs job- og uddannelsesteams rolle og det siger samarbejdspartnerne
STARs job- og uddannelsesteam har været samarbejdspartner og sparringspartner i forhold til projektet i samarbejde med projektlederen fra Jobcenter Odense (Rekrutteringsservice Fyn).
Søren Skou, virksomhedskonsulent i Jobcenter Odense og koordinator for projektet og Torben Knudsen, formand for 3F Bygningsarbejderne Fyn og formand for ”Byg til Vækst” har begge udtalt sig om projektet i RAR Fyns nyhedsbrev:
RAR Fyn: Omtale af indsatsen med at rekruttere arbejdskraft til udbygning af fjernvarme
Nysgerrig efter at høre mere?
Kontakt os gerne og hør mere om, hvordan vi helt konkret kan hjælpe jer.Hvem er STARs Job- og Uddannelsesteam
-
Der mangler pædagogisk personale. I Sydjylland har et samarbejde mellem flere parter ført til indsatser, der kan inspirere, rekruttere og fastholde medarbejdere på det pædagogiske område.
Indsatsens fokus
BUPL Esbjerg rettede henvendelse til STAR, idet de ønskede hjælp til at rekruttere pædagogisk personale i Sydjylland. På pædagogområdet var der et paradoks: Der var mangel på pædagoger (belyst via de involverede parter, analyser fra VIVE (Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd) og STARs egne data) og samtidig var der mange ledige, der havde et jobmål om at blive pædagog/pædagogmedhjælper. Herudover var der ledige, der havde en pædagogisk assistentuddannelse.
Samarbejdet blev indledt og en indsats sat i gang. Den bestod bl.a. af en jobmatchdag, der blev efterfulgt af rekrutterings- og opkvalificeringsforløb rettet mod daginstitutionsområdet. Et andet greb i indsatsen har været at hente ledige til området, hvilket har givet beskæftigede mulighed for at opkvalificere sig. Et kompetenceløft kan give en fornyet lyst til at blive i faget. Det har via samarbejdet vist sig muligt at skabe nye muligheder for rekruttering til det pædagogiske område.
Indsatsen er i 2024 videreudviklet, og SOSU Esbjerg er i gang med at udforme et nyt forløb i samarbejde med flere kommuner for at få arbejdskraft til det pædagogiske område. Det inkluderer dem, der ikke afslutter pædagogisk assistent uddannelsen, men som har gennemført grundforløbets 2. del på erhvervsuddannelsen. De kan fungere som kompetente vikarer.
Aktører, der har samarbejdet om indsatsen
Arbejdsgivere i Billund, Esbjerg, Varde og Vejen kommuner samt FOA, BUPL, SOSU Esbjerg og STAR etablerede et samarbejde med henblik på at efterkomme behovet for en rekrutterings- og opkvalificeringsindsats på daginstitutionsområdet.
Indsatsen trin for trin
1. Et samarbejde mellem vestjyske kommuner, SOSU Esbjerg, jobcentre i de respektive kommuner, FOA, BUPL og STAR blev etableret på baggrund af en mangel på kvalificeret pædagogisk arbejdskraft. Der blev nedsat en arbejdsgruppe for at koordinere samarbejdet.
2. SOSU Esbjerg var vært ved møderne. I samarbejde med kommunerne (som arbejdsgivere) og jobcentre samt de relevante fagforbund blev der udarbejdet forslag til et pædagogisk kompetenceforløb med henblik på at få flere i job via et kort opkvalificeringsforløb.
3. Med udgangspunkt i den regionale positivliste og kommunernes ønsker til kompetencebehov blev der udviklet et forløb.
4. Opkvalificeringsforløbet var målrettet både dem der ønskede et brancheskift, ledige i jobcentre med jobmål inden for det pædagogiske område, selvforsørgende samt ufaglærte beskæftigede.
5. Der er fortsat opmærksomhed på at lave forløb med henblik på at skaffe mere kvalificeret arbejdskraft til både daginstitutionsområdet og specialområdet.
STAR's job- og uddannelsesteams rolle og det siger samarbejdspartnerneSTAR's job- og uddannelsesteam har fungeret som sparringspartner og projektoperatører på indsatsen og var med i arbejdsgruppen omkring udformningen af det pædagogiske kompetenceforløb.
Kim Madsen, der er kursuschef ved SOSU Esbjerg udtaler sig om indsatsen og samarbejdet: ”Den pædagogiske assistentuddannelse (PA) skal ses som en mulig indgangsvej til en pædagoguddannelse. Vi skal væk fra at PA opfattes som en konkurrent til pædagoguddannelsen. Det er ikke et enten eller men et både-og. Der er behov for begge uddannelser på arbejdsmarkedet. Det er afgørende at vi fortsætter vores gode samarbejde, så vi sikrer flere hænder til et område, der i den grad mangler kvalificeret arbejdskraft”.
Der har også været en omtale af projektet i RAR Sydjyllands nyhedsbrev:
RAR Sydjylland: Omtale af indsats målrettet det pædagogiske områdeNysgerrig efter at høre mere?
Kontakt os gerne og hør mere om, hvordan vi helt konkret kan hjælpe jer.
Hvem er STAR's Job- og Uddannelsesteam
-
Kommunale arbejdsgivere mangler arbejdskraft på social- og sundhedsområdet – både nu og i fremtiden.
Indsatsens fokus
Et bredt samarbejde har udviklet et rekrutterings- og opkvalificeringsforløb ” Work In Healthcare”, der er målrettet social- og sundhedsområdet.
Målet med forløbet Work In Healthcare er at hjælpe med at dække behovet for arbejdskraft ved at rekruttere og opkvalificere tosprogede kandidater, så de kan påbegynde en SOSU-uddannelse i kommunen, hvor de samtidig bliver ansat. Deltagerne har udsigt til at opnå ufaglært ansættelse efter afklaringsforløbet. Herefter beslutter arbejdsgiver, jobcenter og SOSU Esbjerg i fællesskab, om deltageren er en egnet kandidat, både fagligt og sprogligt, til at fortsætte på det efterfølgende AMU-forløb. Arbejdsgiverne søger VEU-godtgørelse for skoleperioden.
Under opkvalificeringsforløbet får deltagerne ekstra sprogtimer i dansk for at understøtte den faglige indlæring og gøre dem klar til praksis. Opkvalificeringsforløbet varer ca. et halvt år, hvor deltagerne ligeledes er ude i praksis.
Aktører, der har samarbejdet om indsatsen
SOSU Esbjerg, jobcentre og kommuner i Esbjerg, Varde, Fanø, Vejen, Billund i samarbejde med FOA VEST og STAR.
Indsatsen trin for trin (eksempel på arbejdsgang)
- Et samarbejde mellem SOSU Esbjerg og fem vestjyske kommuner, FOA og STAR blev etableret på baggrund af forgæves rekruttering af kvalificeret arbejdskraft til social – og sundhedssektoren
- STAR indkaldte i samarbejde med SOSU Esbjerg kommuner og jobcentre i Vestdanmark til et arbejdsgruppemøde omkring udfordringen.
- Der var fokus på at rekruttere primært ledige med anden baggrund end dansk med ønske om beskæftigelse inden for SOSU-faget. Og det skulle være muligt for ufaglærte beskæftigede i branchen, som gerne vil løfte sit faglige og sproglige niveau, at få mulighed for at tilmelde sig efter forudgående aftale med arbejdsgiver.
- Der blev etableret et opkvalificeringsforløb, målrettet begge målgrupper.
- Work In Healthcare er i dag et velimplementeret rekrutterings- og opkvalificeringsforløb
for borgere med anden baggrund end dansk, der gerne vil ind i branchen. Forløbet har eksisteret i sin nuværende form siden 2022.
STARs job- og uddannelsesteams rolle og det siger samarbejdspartnerne
STARs job- og uddannelsesteam har fungeret som sparringspartner og projektoperatører i tæt samarbejde med SOSU Esbjerg omkring rekrutterings- og opkvalificeringsforløbet Work In Healthcare.
Kim Madsen, Kursuschef ved SOSU Esbjerg, udtaler:
”Work in Healthcare har vist sig at være den helt rigtige indsats i forhold til at give herboende udlændinge mulighed for uddannelse og job inden for social- og sundhedssektoren. Ca. 155 deltagere er siden 2021 blevet optaget på forløbet - over 90% har gennemført og er i dag i gang med eller har afsluttet en SSH eller SSA uddannelse.”
Winnie Bejder Jensen, Uddannelsesleder i Varde Kommune udtaler:
”Work in Healthcare har bidraget til uddannelse af meget kompetente medarbejdere i Social- og Sundhedsområdet.”
Nysgerrig efter at høre mere?
Læs mere om forløbet:
Kontakt os gerne og hør mere om, hvordan vi helt konkret kan hjælpe jer.
-
På baggrund af forgæves rekruttering af kvalificeret arbejdskraft til social- og sundhedssektoren har SOSU Esbjerg samt jobcentrene i Esbjerg, Varde, Vejen, Billund, Ringkøbing-Skjern og STAR udarbejdet et rekrutterings- og opkvalificeringsforløb til mangelområderne inden for sundhed og omsorg.
Indsatsens fokus
Formålet med indsatsen er give interesserede en god introduktion til SOSU-faget, så de er klædt på til at løse de nødvendige opgaver.
Alle ledige får en indledende screening og kan efter en samtale med en rådgiver i jobcentret deltage i kurset. De, der gennemfører kurset, matches med arbejdsgivere, så de kan blive ansat i almindelig beskæftigelse eller starte i et ordinært uddannelsesforløb.
Fokus handler om at skaffe flere medarbejdere til social- og sundhedsområdet, og sikre at medarbejderne har de rette kompetencer til at løse deres opgaver.
Forløbet er primært målrettet ledige, der ønsker beskæftigelse inden for SOSU-faget. Ufaglærte beskæftigede i branchen har også mulighed for at tilmelde sig efter forudgående aftale med en arbejdsgiver.
Aktører, der har samarbejdet om indsatsen
SOSU Esbjerg, jobcentre og kommuner i Esbjerg, Varde, Vejen, Billund og Ringkøbing-Skjern i samarbejde med FOA og STAR.
Indsatsen trin for trin (eksempel på arbejdsgang)
- Et samarbejde mellem SOSU Esbjerg og fem vestjyske kommuner, FOA og STAR blev etableret på baggrund af forgæves rekruttering af kvalificeret arbejdskraft til social – og sundhedssektoren.
- STAR indkaldte i samarbejde med SOSU Esbjerg kommuner og jobcentre i Vestdanmark til et arbejdsgruppemøde omkring udfordringen.
- Der var fokus på at rekruttere primært ledige med ønske om beskæftigelse inden for SOSU-faget. Og det skulle være muligt for ufaglærte beskæftigede i branchen, som gerne vil løfte sit faglige niveau, at få mulighed for at tilmelde sig efter forudgående aftale med arbejdsgiver.
- Der blev etableret et opkvalificeringsforløb, målrettet begge målgrupper.
- ”SOSU Start” er i dag et velimplementeret rekrutterings- og opkvalificeringsforløb for nye kandidater, der gerne vil ind i branchen.
STARs job- og uddannelsesteams rolle og det siger samarbejdspartnerne
STARs job- og uddannelsesteam har fungeret som sparringspartner og projektoperatører i tæt samarbejde med SOSU Esbjerg omkring rekrutterings- og opkvalificeringsforløbet SOSU Start i en del år.
Kim Madsen, Kursuschef ved SOSU Esbjerg, udtaler:
SOSU Esbjerg har haft stor glæde af samarbejdet med STAR ved etableringen af ”SOSU Start”. STAR har været en vigtig aktør og facilitator i opbygningen af det gode og tillidsfulde samarbejde med alle væsentlige interessenter på området.”
Winnie Bejder Jensen, uddannelsesleder i Varde Kommune, udtaler:
”Forløbet ”SOSU Start” har bidraget til at ledige har fundet interesse i social- og sundhedsområdet med efterfølgende ansættelse som SOSU-elever.”
Nysgerrig efter at høre mere?
Læs mere om forløbet:
Kontakt os gerne og hør mere om, hvordan vi helt konkret kan hjælpe jer.
-
Kampagnen ”Ja tak til efteruddannelse” har øget brugen af efteruddannelse hos faglærte og erfarne medarbejdere inden for hotel- og restaurationsbranchen.
Indsatsens fokus
Tilbage i 2018 var brugen af Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervets Kompetenceudviklingsfond meget begrænset. Med støtte fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) tog HORESTA og 3F initiativ til en kampagnen, hvor barrierer og muligheder for efteruddannelse blev afdækket.
Kampagnens formål:
- Udbrede viden om medarbejdernes ret til 14 dages kompetenceudvikling om året
- Udbrede viden til arbejdsgiverne om at benytte opkvalificering strategisk som lønkompensation i ”stille” perioder
- Understøtte medarbejdernes udvikling, således at det sikres at medarbejderne bevarer tilknytning til en branche med rekrutterings- og fastholdelsesudfordringer
- Hjælpe virksomheder og medarbejdere med at skabe overblik over, hvor de kan få den relevante efteruddannelse
- Ændre oplevelsen af for mange aflyste AMU-forløb på tværs af landet, bl.a. med baggrund i for få deltagere og ikke relevante kurser
Aktører, der har samarbejdet om indsatsen
Virksomheder, HORESTA, 3F, relevante uddannelsesinstitutioner og STAR.
Indsatsen trin for trin
- HORESTA og 3F startede kampagnen for at afdække barrierer og muligheder for efteruddannelse i branchen.
- Gennem virksomhedsbesøg blev virksomheder i branchen informeret om mulighederne for efteruddannelse og lønkompensation.
- Relevante skoler blev inddraget i en dialog om udbud og efterspørgsel samt barrierer i forhold til op-kvalificering. Skolerne gik med til at garantere at kurserne blev gennemført ved minimum 8 tilmeldte. Virksomhederne kan således være mere sikre på at kurserne gennemføres, hvilket skaber grobund for endnu flere tilmeldinger.
- Aktørerne udarbejdede et katalog med konkrete datoer for kurser målrettet branchens behov.
- Kataloget viste sig brugbart. Der laves nu typisk et uddannelseskatalog én gang om året, hvori der fremgår en kursusoversigt med konkrete datoer. Kurserne afvikles fortrinsvis i 1. kvartal, hvor hoteller og restauranter typisk har lavsæson. Finansieringen sker via VEU-godtgørelse og kompetence-fondsmidler.
Som udløber af kampagnen er der bl.a. udviklet et kursus i gæsteoplevelser målrettet studerende, som arbejder som barmanagere eller reservetjenere, samt udarbejdet et udbud af kurser målrettet ansatte i housekeeping.
Omdrejningspunktet for indsatsen har været dialog om behov og muligheder for efteruddannelse, hvilket har ført til løbende udarbejdelse af et katalog med relevante kurser lagt i lavsæsonen. Efteruddannelse kan således både medvirke til udvikling af medarbejderne og som lønkompensation i ”stille” perioder.
STAR's job- og uddannelsesteams rolle og det siger samarbejdspartnerne
STAR's job- og uddannelsesteam varetager pt. den koordinerende rolle i forhold til løbende at lave nye efteruddannelseskataloger ud fra virksomhedernes konkrete behov.Gunhild Bjerre, daværende chefkonsulent i Projekt ”Ja tak til efteruddannelse” siger:
”Vi har fået etableret et tæt og forpligtigende samarbejde med uddannelsesinstitutionerne. Det var vigtigt for os at få erhvervsskolerne med til at sikre, at flere forløb gennemføres, så de gode oplevelser med efteruddannelse styrkes. Det har flere af skolerne været med på.”
Nysgerrig efter at høre mere?
Kontakt os gerne og hør mere om, hvordan vi helt konkret kan hjælpe jer.
Hvem er STARs Job- og Uddannelsesteam
Casebank
I casebanken findes eksempler på vores indsatser.
Vi har samlet et udpluk af indsatser, som beskriver hvordan det nationale job- og uddannelsesteam hjælper og skaber værdi hos vores samarbejdspartnere.